Programma

Hier lees je alles over ons programma!

Ons lokaal verhaal

Beste Zottegemnaar,

Samen met u houden wij van Zottegem. En samen met u willen wij het beste voor onze inwoners. In het programma dat voor u ligt, geven wij een aanzet van hoe wij het beleid de komende zes jaar zouden willen uittekenen.

Bij de vorige verkiezingen stemde u reeds voor verandering. Maar zes jaar later concludeert N-VA dat u vooral meer van hetzelfde kreeg.

“N-VA wil meer durf en ambitie om Zottegem opnieuw op de kaart te zetten.”

Zottegem is een fantastische stad om in te wonen, te leven en te werken. Maar onze stad is spijtig genoeg niet meer wat het geweest is. Ooit was Zottegem een aantrekkingspool in de regio. Maar vandaag missen we DURF om meer uit onze Egmontstad te halen. Onze N-VA-ploeg wil van Zottegem opnieuw een bruisende plek maken. Wij hebben de durf en ambitie om Zottegem opnieuw op de kaart te zetten. Om te zorgen dat u opnieuw trots kunt zijn op uw stad en haar bestuur.

In dit programma proberen wij u een beeld te geven van de visie die wij voor ogen hebben. We zijn ervan overtuigd dat onze visie een realistisch en concreet alternatief biedt voor de vastgeroeste bestuurscultuur die al decennialang de Zottegemse politiek domineert.

Samen met een gezonde dosis enthousiasme, nieuwe en bekende gezichten op onze lijst vragen wij in oktober uw vertrouwen.

Veiligheid

Veiligheid is ieders verantwoordelijkheid.

Van (groot)stedelijke problemen blijft onze Egmontstad gelukkig voorlopig nog grotendeels gespaard. Toch sijpelen ze ook bij ons binnen. Denk bijvoorbeeld aan gevallen van agressie in de omgeving van de stationsbuurt, overlast bij evenementen en fuiven of graffiti op stadspatrimonium. Het handhaven van de veiligheid op haar grondgebied is één van de belangrijkste kerntaken van de lokale overheid. We beseffen dat dit in Zottegem met beperkte middelen moet gebeuren.

N-VA Zottegem is er echter van overtuigd dat het beter kan. Het moet een absolute prioriteit voor het stadsbestuur zijn om te zorgen voor (een gevoel van) veiligheid voor iedereen in onze stad. We willen werk maken van een veiligheidscultuur: een collectieve verantwoordelijkheid van burgers en overheid.

“Mensen die zich niet veilig voelen in hun buurt of stad, voelen zich daar ook minder thuis. Vandaar dat er ook aandacht moet zijn voor het subjectieve gevoel van veiligheid.”

Om het groeiende onveiligheidsgevoel van de Zottegemnaar aan te pakken, gaan we bij voorkeur preventief te werk en kiezen we voor dialoog. Maar als dat niet helpt, kiezen we voor duidelijke nultolerantie en een lik-op-stukbeleid via maatregelen als camerabewaking, het actief inzetten van GAS-boetes en de oprichting van een veiligheidscel.

Actiepunten:

  • Waar mogelijk en nuttig, gaan we in dialoog met plegers en haar/zijn omgeving (familie, school, sportclub) en nodigen we hen uit de aangebrachte schade vrijwillig (of gedwongen) op een zichtbare manier te vergoeden. We versterken de rol en de zichtbaarheid van de wijkagenten. Als het niet anders kan, spelen we kort op de bal met aangepaste en doeltreffende sancties.
  • N-VA Zottegem wil meer camera’s in het straatbeeld. Het centrum moet volledige dekking krijgen met vaste camera’s. Daarnaast zetten we in op mobiele camera’s die we flexibel kunnen inzetten op risicoplaatsen (bv. de kerkhoven), plekken met potentiële overlast (evenementen) of in de strijd tegen zwerfvuil.
  • GAS-boetes (Gemeentelijke Administratieve Sancties) zijn voor N-VA Zottegem geen dode letter. Nu worden er jaarlijks slechts een beperkt aantal uitgeschreven, ongeveer een 30-tal per jaar.
  • Binnen de politiezone pleiten we voor de installatie van ANPR-camera’s met nummerplaat herkenning om de strijd aan te gaan tegen/met inbraken, geseinde wagens en onverzekerd rondrijden.
  • Als stad werpen we meer gewicht in de schaal binnen de politiezone Zottegem-Herzele-Sint-Lievens-Houtem om meer blauw op de Zottegemse straten te krijgen. Bovendien zijn we voorstander van een fusie met naburige zones binnen de Vlaamse Ardennen om schaalvergroting te bekomen.
  • Via sociale tewerkstellingsprojecten bekijken we of we in Zottegem gemeenschapswachten kunnen inzetten. Ze zetten in op bemiddeling en sensibilisering. Maar ze zijn ook bevoegd om inbreuken op het politiereglement vast te stellen en GAS-boetes uit te schrijven.
  • We streven naar een Buurtinformatienetwerk (BIN) voor elke Zottegemse wijk. De bestaande BIN’s blazen we nieuw leven in door betere ondersteuning vanuit de politie en nieuwe vormen van informatiedoorstroming door gebruik te maken van digitale instrumenten en sociale media.
  • We bekijken of de oprichting van een Lokale Integrale Veiligheidscel (LIVC) opportuun is. Zeker bij grote evenementen (bv. de doortocht van de Ronde van Vlaanderen) moet een (tijdelijke) veiligheidscel de veiligheid garanderen, in samenwerking met de federale politie.
  • We maken de bemiddelingsdienst bij burenruzies beter bekend bij de bevolking.

“Zottegem is terecht trots op haar actief en gemotiveerd brandweerkorps dat voornamelijk bestaat uit vrijwilligers. N-VA wil de steun vanuit de stad behouden.”

  • De brandveiligheid is ook gebaat bij een meer actieve betrokkenheid van de bevolking zelf. De lokale overheid en de brandweer stimuleren daarom de inbreng van de inwoners in de eigen fysieke veiligheid door concrete maatregelen en acties (het plaatsen van rookmelders, voorlichting over brandveiligheid …). We ondersteunen ook financieel het plaatsen van rookmelders.
  • N-VA Zottegem wil blijven investeren in materiaal, opleiding en de fysieke paraatheid van alle brandweermensen. Maar ook in de waardering voor de niet te onderschatten bijdrage van het brandweerkorps aan de veiligheid in Zottegem.

Mobiliteit

Vlaanderen slibt toe en dat is in Zottegem niet anders. Mobiliteit is één van de grootste kopzorgen van onze inwoners. N-VA Zottegem is zich ervan bewust dat we niet kunnen toveren. Maar een stadsbestuur kan beter dan lijdzaam toekijken. Wij pleiten voor een mobiliteitsvisie die de hele stad omhelst en waarbij duidelijke keuzes worden gemaakt.

Wij gingen akkoord met het snelheidsplan dat is uitgerold in onze gemeente. Maar wij hebben daar steeds de vraag aan toegevoegd om dringend werk te maken van een uitgebreid mobiliteitsplan. Daar is nog steeds geen werk van gemaakt. N-VA Zottegem is van mening dat een slechte doorstroming van het verkeer op de hoofdwegen zorgt voor sluipverkeer, wat op zijn beurt de leefbaarheid van de woonwijken aantast. Daarom moeten we de wegennetwerken en de verkeersstromen in kaart brengen en actualiseren om gericht in te grijpen op de pijnpunten in het doorgaand verkeer.

“We besteden daarbij zowel de nodige aandacht aan het drukke centrum van de stad als aan de staat en doorstroming van de wegen in de verschillende deelgemeenten.”

 

Actiepunten:

  • De mobiliteitsproblematiek in ruime zin brengen we samen in een uitgewerkte mobiliteitsvisie. Die moet als startpunt dienen voor gerichte acties via een mobiliteitsplan.
  • Elke vorm van sluipverkeer gaan we maximaal tegen. Zowel in het centrum als in de deelgemeenten en de verschillende wijken.
  • De situatie in Bevegem krijgt een aparte plek in het mobiliteitsbeleid. Bevegem is een woonwijk en geen ringweg. De snelheid moet er naar beneden. N-VA Zottegem is ook voorstander van het invoeren van een blauwe kaart om de parkeerdruk aan te pakken.
  • Om de toegankelijkheid van de Bevegemse Vijvers te bevorderen zorgen we voor een ontsluiting via de Doolstraat naar de Langestraat (langs het festivalterrein). Zonder evenwel sluipverkeer langs Bevegem toe te laten.
  • De parkeertorens aan het station moeten er zo snel mogelijk komen om de parkeerdruk in Bevegem te verlichten.
  • Het stadscentrum maken we verkeersluw en we plaatsen verkeersdrempels in de Stationsstraat, op het Stationsplein en de Hoogstraat. De Markt maken we autovrij. Voor doorgaand verkeer voorzien we een circulatieplan.
  • Parkeren focussen we op de randparkings. Alhoewel er geen parkeerplaatsen mogen verloren gaan in de buurt van het winkelcentrum. We gaan in overleg met de middenstand om het gratis parkeren te verlengen van 15 naar 30 minuten.
  • We stellen een prioriteitenlijst op van infrastructuurwerken die nodig zijn om het wegennet in orde te houden en maken die ook openbaar.
  • Buiten de werkuren stelt de stad haar wagenpark ter beschikking voor autodelen.
  • Met de Vlaamse budgetten van de overgekomen gewestwegen gaan we onverwijld aan de slag. De wegen krijgen bovendien de gepaste plek in ons mobiliteitsbeleid. De Gentse Steenweg veiliger maken moet daarbij prioritair zijn.
  • Waar verkeersborden wildgroei vertonen, worden de overbodige borden verwijderd. We maken hiervoor gebruik van de verkeersbordendatabank van de Vlaamse overheid.
  • Met Agentschap Wegen en Verkeer ontwikkelen we een gezonde dialoog om de gewestwegen in Zottegem in goede staat te houden. Gemeentelijke wegenwerken en werken aan gewestwegen stemmen we op elkaar af om de hinder te beperken.
  • We verbeteren de bewegwijzering naar de parkings in het centrum door te beginnen met ze een naam te geven en de normale ‘P’ te gebruiken.
  • Ook personen met een verminderde mobiliteit (rolstoelgebruikers, senioren …) moeten zich gemakkelijk kunnen verplaatsen. Het openbaar domein wordt dus aangelegd rekening houdend met de noden van deze mensen.

Verkeersveiligheid staat bovenaan ons prioriteitenlijstje. We denken dan in de eerste plaats aan de vele schoolomgevingen. Er gebeurden de laatste jaren reeds heel wat inspanningen. Maar ruimer dan de schoolomgevingen zelf zijn er maatregelen nodig om schoolgaande jeugd veilig met de fiets of te voet naar school te laten gaan.

Maar ook de zwakke weggebruiker moet zich beter en veiliger kunnen verplaatsen. Zottegem is geen fietsveilige stad. Het centrum van de stad moet volgens ons verkeersluw worden en de Markt zelfs verkeersvrij. Verkeersstromen worden gericht afgeleid met het oog op een efficiënte doorstroming.

Actiepunten:

  • We rollen een echt fietsbeleid uit waarbij we een wegennet van fietsverbindingen breien om vanuit de deelgemeenten veilig naar het stadscentrum te geraken. We onderzoeken of we dit via een app kunnen digitaliseren om het ook toeristisch uit te baten.
  • Trage wegen worden hiervoor maximaal ontsloten en geïntegreerd in het fiets- en mobiliteitsbeleid.
  • We voorzien fietssuggestiestroken en zelfs fietsstraten om meer Zottegemnaren op de fiets te krijgen.
  • Via een proefproject onderzoeken we of een (regionaal) deelfietssysteem levensvatbaar is.
  • We sensibiliseren dat voor vele Zottegemnaren fietsen het snelste en gemakkelijkste vervoermiddel is.
  • We brengen de lokale zwarte punten in kaart en pakken de verkeersinrichting daar prioritair aan.
  • We dringen bij de politie aan op een strenger handhavingsbeleid ten aanzien van overdreven snelheid. Als stad investeren we meer in digitale snelheidsborden en de inzet daarvan om het bewustzijn van chauffeurs te vergroten.
  • Indien mogelijk passen we de infrastructuur grondig aan om overdreven snelheid tegen te gaan. Zonder evenwel een vlotte doorstroming te bemoeilijken.
  • In de parkeerzones aan de rand van de stad verlengen we de maximale parkeerduur.

In samenspraak met de scholen moeten de schoolbereikbaarheidskaarten nieuw leven worden ingeblazen

Lokale economie

Zonder welvaart is er geen welzijn. En welvaart begint op lokaal niveau. N-VA Zottegem koestert Zottegemse ondernemers, handelaars, horeca-uitbaters en zelfstandigen en geeft hen alle kansen.

Het winkelcentrum van Zottegem is een mengeling van winkels, horeca en dienstverlening. Dit betekent dat je er zowel terechtkan voor een winkelnamiddag als voor een snelle stop voor een brood bij de bakker, potje zalf bij de apotheker, een bankverrichting of nieuw kapsel. Dit vraagt ook een specifieke inrichting van het stadscentrum. Cruciaal daarbij is de bereikbaarheid van de winkelstad. Zowel met het openbaar vervoer, de fiets als met de wagen.

De stadskernrenovatie liep helemaal in het honderd. Maar het was tenminste een stap in de goede richting. Maar daarmee is het werk lang niet af. We hebben de nodige aandacht voor zowel de kruidenier om de hoek als ondernemingen op een bedrijventerrein of zelfstandigen in de rest van Zottegem.

We blijven inzetten op een aantrekkelijke stadskern. Die moet zorgen voor een bloei van toerisme, horeca en handel. We werpen daarmee een dam op tegen leegstand en verloedering van onze stadskern door in te zetten op een kernversterkend beleid. Want een aantrekkelijke stadskern en dorpskernen zijn ook belangrijk om mensen zich goed te laten voelen. Mensen vereenzelvigen zich graag met hun stad. Een herkenbaar stadscentrum is daarbij cruciaal. Dit draagt bij tot de gemeenschapsvorming en samenhorigheid.

“Wij willen meer ambitie voor Zottegem om opnieuw een aantrekkingspool in de regio te worden.”

We zorgen voor een gezond evenwicht tussen winkelstraten in het centrum en commerciële centra aan de rand. Nieuwe baanwinkels worden tot het minimum beperkt. Bovendien waken we erover dat het om een aanvullend en niet om een concurrerend aanbod gaat. Voor de horeca werken we een horecaplan op maat uit om een gunstig klimaat te creëren waarbinnen ondernemende en creatieve horeca-uitbaters hun zaak optimaal kunnen uitbouwen.

Zottegem moet inzetten op versnelde digitalisering van haar dienstverlening en administratieve vereenvoudiging voor ondernemers. Ook de bedrijfsfiscaliteit moeten we verder stroomlijnen. We pleiten voor een eenvoudig en transparant belastingregime voor ondernemingen. Lokaal ondernemerschap ondersteunen we maximaal en we zetten in op werken in de eigen regio.

Actiepunten:

  • We maken maximaal gebruik van de gemeentelijke bevoegdheden om een handelsbeleid uit te tekenen d.m.v. stedenbouwkundige verordeningen in de kern, een ruimtelijk uitvoeringsplan (RUP) dat focust op centrumontwikkeling en een ruimtelijk beleidskader om de verschillende functies op ons grondgebied netjes af te lijnen.
  • We stellen een ambtenaar aan voor de aansturing van een economische beleidscel. In die cel zijn ambtenaren vertegenwoordigd die o.a. bevoegd zijn voor toerisme, mobiliteit en ruimtelijke ordening. Een toegewezen ambtenaar voor lokale economie is zonder meer een fulltimejob. Hij of zij maakt ook deel uit van de middenstandsraad.
  • Leegstand van winkelpanden pakken we proactief aan door zelf actief op zoek te gaan naar mogelijke uitbaters. We gaan ook na of we hiervoor een fiscale ondersteuning kunnen uitwerken d.m.v. het nieuwe decreet dat toelaat om onroerende voorheffing te differentiëren.
  • Eigenaars van leegstaande winkelpanden motiveren we om pop-upwinkels toe te laten.
  • We gaan als stadsbestuur actief op zoek naar keten-uitbaters voor centrumwinkels.
  • Om ons centrum te versterken moedigen we wonen boven winkels fiscaal aan.
  • Winkelen bij de Zottegemse middenstand stimuleren we door gemeentelijke cadeaubonnen in het leven te roepen.
  • Voor de horeca tekenen we een horecaplan uit waarbij we o.a. de terrasbelasting herbekijken, meer ondersteuning op poten zetten voor starters en de uitbaters meer betrekken bij de evenementen die georganiseerd worden.
  • We zorgen ervoor dat bezoekers van ons stadscentrum toegang hebben tot propere en toegankelijke sanitaire voorzieningen en voorzieningen voor kinderverzorging.
  • De stadskernrenovatie was een goede eerste stap om ons centrum opnieuw aantrekkelijk te maken. N-VA Zottegem wil verdergaan met een prioritaire aanpak van de Heldenlaan.
  • We bouwen een onthaalpolitiek uit voor startende ondernemers waarbij ze aan één loket terechtkunnen voor al hun vragen en administratieve verplichtingen. We zorgen ook voor een uitgebreide ondersteuning en netwerkopportuniteiten.
  • Handelaars, middenstanders, horeca-uitbaters en ondernemers krijgen één centraal digitaal loket bij de stad waar zij voor dienstverlening, informatie en met al hun vragen terechtkunnen.
  • Werken in eigen regio wordt gepromoot door het ondersteunen van informatiesessies, begeleidings- of opleidingstrajecten of jobbeurzen en het ontsluiten van vacatures van lokale werkgevers op de stedelijke website.
  • Als plattelandsgemeente maken we werk van leefbare landbouwbedrijven. We ondersteunen hen voornamelijk in hun rol om ons landschap en natuurschoon te bewaren. We organiseren ook het overleg tussen landbouwers en natuurverenigingen.

Sociaal beleid

N-VA wil van Zottegem een stad maken waar iedereen – gezinnen, senioren, personen met een beperking – zich thuis kunnen voelen. Een sterk sociaal weefsel waarbij iedereen zijn rechten, maar ook zijn plichten vervult, vormen hiervoor een belangrijke voorwaarde. In onze visie laten we niemand aan zijn lot over. We voeren een geïntegreerd sociaal beleid en maken komaf met het beleid uit het verleden dat zich vooral liet kenmerken door pampering en betutteling, blinde uitgaven en vriendjespolitiek.

De gigantische investeringen in het nieuwe woonzorgcentrum kunnen op zich nog ergens verantwoord worden. Het huidige beleid waarbij een efficiënte bedrijfsvoering ondergeschikt is aan politieke dogma’s en favoritisme, zorgt voor nooit eerder geziene financiële putten die de Zottegemnaren nog jaren zullen achtervolgen.

Het personeelsbeleid zullen we kritisch tegen het licht houden, evenwel zonder naakte ontslagen. N-VA Zottegem ziet – naast een doorgedreven efficiëntieoefening binnen het OCMW – belangrijke uitdagingen op vijf domeinen: een gezinsbeleid dat ook jonge gezinnen ondersteunt, een inclusief beleid met oog voor personen met een beperking, een onbezorgde dag voor onze senioren en een structurele aanpak van armoede.

Gezinsbeleid

Gezinsbeleid moet volgens ons focussen op voldoende, toegankelijke en betaalbare kinderopvang. Ook ondersteuning van ouders bij de opvoeding van hun (jonge) kinderen is een noodzaak. We sluiten onze ogen niet voor de veranderende gezinsvormen.

Een degelijk gezinsbeleid zorgt ervoor dat jonge gezinnen zich welkom en thuis voelen in onze stad. Maar dan moeten we verder durven gaan dan enkel Sinterklaas uit te nodigen.

Actiepunten:

  • Om ouders te ondersteunen in hun zoektocht naar kinderopvang, maken we het lokaal loket kinderopvang toegankelijker. Hier kunnen ze een duidelijk overzicht krijgen van de beschikbare plaatsen.
  • Om ook het aanbod zelf te vergroten bieden we actieve ondersteuning van private initiatieven om kinderopvang op te starten. Vooral om de regelgeving te doorworstelen kan extra steun nuttig zijn.
  • We ondersteunen onthaalouders op financiële, logistieke en/of inhoudelijke wijze.
  • Binnen onze schoolinfrastructuur zetten we in op buitenschoolse opvang.
  • Het aanbod van het Huis van het Kind maken we actief bekend bij gezinnen en ontsluiten we via het digitaal loket.
  • We voeren een geboortepremie in (in de vorm van cadeaubonnen) die bij de lokale middenstand gebruikt kan worden.
  • We voorzien luiertafels in alle openbare gebouwen.
  • In Zottegem richten we een tuttenboom in waar ouders met hun peuters afscheid kunnen nemen van hun tutje.
  • Jaarlijks organiseren we een boomplantactie voor alle in het afgelopen jaar in Zottegem geboren en wonende kinderen.

Inclusief beleid voor personen met een beperking

Personen met een beperking vragen niet om een ‘apart’ beleid. De N-VA kiest daarom voor een inclusief beleid, waarbij aandacht voor de specifieke noden van burgers met een handicap een evidentie is binnen elk beleidsdomein. N-VA Zottegem draagt toegankelijkheid hoog in het vaandel en deed tijdens de vorige legislatuur heel wat voorstellen hiertoe.

  • Speelpleinen maken we ook toegankelijk voor kinderen met een beperking zodat zij optimaal kunnen genieten van hun kindertijd.
  • Openbare gebouwen maken we maximaal rolstoeltoegankelijk. We maken dit kenbaar via de app “On Wheels”.
  • Het centrum krijgt een voetgangerscirkel. Dat zijn toegankelijke en veilige routes voor de zwakke weggebruiker langs alle belangrijke plekken in de stad. Op deze routes werken we letterlijk alle drempels weg.
  • Om drempels te verlagen voor personen met een handicap om aan cultuurparticipatie te doen, voeren we in Zottegem het gebruik van de European Disability Card in.
  • We reiken jaarlijks een toegankelijkheidsprijs uit aan handelszaken of horecagelegenheden die extra inspanningen geleverd hebben om hun zaak toegankelijk te maken voor personen met een beperking.
  • Mantelzorgers waarderen we voor hun inspanningen d.m.v. een mantelzorgpremie.

Een onbezorgde oude dag voor onze senioren

De bevolking ‘verzilvert’ met rasse schreden, en dat is in Zottegem niet anders. Het plaatst ons voor grote uitdagingen zoals een voldoende groot aanbod aan serviceflats of plekken in een rust- en verzorgingstehuis. Wij passen alleszins resoluut voor het negatieve beeld van ouderen als louter zorgbehoevenden. We vertrekken vanuit de mogelijkheden van ouderen en niet van wat ze niet meer kunnen.

De N-VA zet in op actief ouder worden en is voorstander van het zolang mogelijk thuis wonen. De gemeente speelt bovendien een belangrijke rol in het tijdig detecteren en ondersteunen van ouderen die (dreigen te) vereenzamen of sociaal geïsoleerd raken. We werken hiervoor samen met zorgverleners en buren.

Een goed seniorenbeleid heeft vele raakvlakken die we samen moeten aanpakken, zoals huisvesting, gezondheid, arbeid, inkomen, openbaar vervoer, verkeer, milieu, ruimtelijke ordening, tot cultuur en ontspanning.

We vinden het belangrijk dat iedereen zich thuis voelt in onze gemeente en willen mensen aanmoedigen om zo lang mogelijk thuis te blijven wonen, met de nodige zorg. Er kan echter een moment komen dat thuis wonen niet meer lukt en de oudere verhuist naar een assistentiewoning of woonzorgcentrum.

Actiepunten:

  • Senioren zijn een specifieke doelgroep wat betreft vrijwilligerswerk en cultuur- en sportparticipatie. Senioren kunnen op talrijke manieren een actieve rol opnemen in onze samenleving. Daarmee beleven ze ook zelf een zinvolle betrokkenheid bij onze samenleving.
  • We richten een digitaal meldpunt op via de stedelijke website waar professionele hulpverleners maar ook buurtbewoners en mantelzorgers die aanvoelen of vaststellen dat iemand eenzaam is, dit kunnen melden.
  • We maken een schepen specifiek bevoegd voor seniorenbeleid. Zijn of haar eerste taak is het opstellen van een ouderenbeleidsplan dat deel uitmaakt van het lokaal sociaal beleidsplan.
  • We nemen de adviezen van de seniorenraad ernstig. Dit is geen praatbarak. Naar zijn advies wordt geluisterd en de raad wordt betrokken bij de uitvoering van het beleid.
  • Het zorgaanbod dat inwoners de kans geeft om zo lang mogelijk thuis te blijven wonen, verfijnen we verder.
  • Woonzorgcentrum Egmont is een kwalitatief rust- en verzorgingstehuis. Maar de betaalbaarheid staat onder druk. Zowel voor individuele gebruikers als voor de bijdrage van de stad. Door een betere bedrijfsvoering mikken we op een duurzame betaalbaarheid en kwalitatieve zorg.
  • We hanteren een voorrangsbeleid voor opname in het WZC voor wie een link heeft met Zottegem. Het WZC stellen we ook open voor andere activiteiten om de sociale inbedding te bevorderen.
  • We voeren een verzorgingsbeleid waarbij respect voor de ouderen centraal staat.

Armoede structureel aanpakken

Gemeenten hebben jammer genoeg geen toverstaf om armoede op hun grondgebied voor eens en voor altijd de wereld uit te helpen. Een job biedt de beste garantie tegen armoede en vormt een structurele uitweg uit armoede. We zetten dan ook sterk in op de activering in het kader van armoedebestrijding.

Voor N-VA Zottegem is dit een rechten- én plichtenverhaal. Wie aanspraak maakt op bepaalde rechten zoals een uitkering en begeleiding, moet immers ook beseffen dat hier plichten tegenover staan, zoals het positief gevolg geven aan een passende jobaanbieding of het werken aan arbeidsattitudes via gemeenschapsdienst. Voldoende kennis van de Nederlandse taal is en blijft een vereiste voor een succesvolle intrede in de arbeidsmarkt.

Het OCMW vormt het laatste vangnet in de armoedebestrijding. Via een beleid dat gericht is op preventie en vroegdetectie, nemen we drempels weg die mensen weerhouden om hulp te zoeken. We ondersteunen bij voorkeur via materiële hulp. Aan personen die aanspraak willen maken op bijkomende steun, stellen we bijkomende voorwaarden. In ons armoedebeleid hebben we specifieke aandacht voor gezinnen met kinderen.

  • Personen die bij het OCMW aankloppen, leiden we maximaal naar werk toe, bijvoorbeeld via het instrument van de Tijdelijke Werkervaring.
  • In het geïndividualiseerd project maatschappelijke integratie (GPMI) engageert de leeflooncliënt zich tot bepaalde acties zoals bijvoorbeeld gemeenschapsdienst, drugsbegeleiding, taalcursus Nederlands om dichter tot de arbeidsmarkt te komen.
  • Het OCMW ziet vooral toe op de materiële hulpverlening voor de zwakste leden van onze samenleving om op die manier financiële middelen doeltreffend en efficiënt in te zetten.
  • Sociale voordelen worden zoveel mogelijk op basis van inkomen gegeven in plaats van statuut.
  • We gaan aan de slag met kwaliteitsvolle voedseloverschotten in onze gemeente om deze in te zetten voor sociale maaltijden. We werken hiervoor samen met de plaatselijke initiatieven (vb. Lichtpunt) die reeds in dit domein actief zijn.
  • Het brengen van huisbezoeken is belangrijk bij het opsporen en het aanpakken van armoede en sociale ellende. Voorkomen is immers beter dan genezen.
  • De administratieve weg naar sociale dienstverlening wordt zoveel mogelijk vereenvoudigd.
  • De participatie van kansengroepen aan het socioculturele leven wordt gemaximaliseerd door financiële en andere drempels weg te nemen.

Aanpak eenzaamheid

Een allesomvattende oplossing voor eenzaamheid is utopisch. Iedere persoon ervaart eenzaamheid op een andere manier, met een andere intensiteit en gaat er dan ook op een andere manier mee om. Maar we zien de laatste jaren dat het probleem in heel wat Westerse landen hoog op de politieke agenda komt te staan.

Eenzaamheid kan iedereen treffen. Voor N-VA is een beleid om eenzaamheid tegen te gaan het sluitstuk om te zorgen voor maatschappelijke betrokkenheid bij onze lokale samenleving.

N-VA is ervan overtuigd dat het lokale niveau het beste geplaatst is om een beleid op te stellen dat eenzaamheid zoveel als mogelijk tegengaat. Al blijft het ook wachten op een Vlaamse coördinerende aanpak.

Actiepunten:

  • Wij willen een schepen bevoegd maken voor een beleid om eenzaamheid tegen te gaan.
  • We richten een passief meldpunt op voor vereenzaming en sociaal isolement.
  • Maar we gaan door middel van campagnes ook actief op zoek naar mensen in eenzaamheid en reiken hen zelf de hand. Zo bestaan er telefonische belrondes waarbij een stemanalyse aantoont of er sprake is van eenzaamheid (bv: Aalst, Mi Babbel).
  • We kijken of het mogelijk is om verjaardagsbezoeken te organiseren met vrijwilligers.
  • We zetten hard in op wijk- en buurtwerken. Zie verder bij vrije tijd.
  • Vanuit het OCMW kunnen we bestaande (bv. Samana, het vroegere Ziekenzorg) of nieuwe initiatieven ondersteunen waarbij vrijwilligers telefooncirkels op poten zetten of huisbezoeken organiseren.

Toerisme

N-VA Zottegem ziet toerisme als een economische troef. De huidige meerderheid behandelt toerisme erg stiefmoederlijk. Terwijl wij ervan overtuigd zijn dat we toerisme als instrument kunnen gebruiken om onze stad aantrekkelijker te maken tot ver buiten onze regio. Het zogenaamde masterplan was in die zin in elk geval amper meer dan een scheet in een fles. Wij zien toerisme echter als een kapstok om een hele resem van beleidsmaatregelen aan te hangen. Daarom dat we er zoveel belang aan hechten in ons verkiezingsprogramma.

Cijfers van toeristische overnachtingen in onze stad tonen aan dat Zottegem meer de achterdeur van de Vlaamse Ardennen is dan wel ‘de poort’. En dat is jammer. Toeristen – zowel uit binnen- als buitenland – zorgen voor een boost aan onze horeca en middenstand. Tijdens grote evenementen kunnen we hier al van proeven. Wij willen dit ook duurzaam verankeren in onze stad. We hebben heel wat troeven, maar we moeten ze durven uitspelen. Bovendien moeten we er beleid aan koppelen, zoals lokale economie, ons beoogde horecaplan en het cultuuraanbod. Er is ook absoluut nood aan een hotel in de stad zodat we dagjesmensen langer kunnen strikken.

Door middel van een stevig toeristisch beleid tonen we onze ambitie om van Zottegem een aantrekkingspool te maken tot zelfs ver buiten onze regio.

  • We formuleren een totaalvisie op toerisme en verbinden hier een concreet actieplan aan. Dit doen we in samenwerking met de buurgemeenten, Toerisme Vlaamse Ardennen en Toerisme Vlaanderen.
  • Zottegem moet echt de “Poort van de Vlaamse Ardennen” zijn en moet deze regio en ver daarbuiten promoten als wandel- en natuurgebied. De wandelwegen die op kaart staan, moeten permanent onderhouden worden en in samenwerking met de provincie beter gepromoot en bewegwijzerd.
  • Een visie op toerisme begint met respect voor kleine zaken: denk aan een opfrissing van de verloederde stadsplannen in de deelgemeenten, of de Egmontfontein op de Markt die al jaren geen water meer spuit.
  • We werken een eigen imago uit voor Zottegem. N-VA Zottegem ziet bijvoorbeeld onze culinaire troeven als iets dat we moeten uitspelen. Egmonttasting is daar een goed begin van. Maar dit zou ook een wekelijkse ‘Bourgondische markt’ kunnen zijn tijdens de zomermaanden.
  • Ons erfgoed koesteren we en stellen we maximaal open voor bezoekers. Het lot van het stoomketelmuseum op de Sanitarysite toont alvast hoe het niet moet.
  • De fusiegemeenten kunnen ook hun specifieke eigenheid aanwenden met ludieke kermisactiviteiten, zoals bv. Sint-Hubertusviering in Sint-Maria-Oudenhove en andere.
  • We onderzoeken of het haalbaar is een permanent Egmontmuseum in te richten.
  • Zottegem is rijk aan eigen lokale producten. We zetten meer in op de promotie en ondersteuning. Een periodieke streekmarkt of boerenmarkt kan daarvan een goed begin zijn.
  • We werken concrete toeristische arrangementen (bv. wandelingen) uit in samenwerking met lokale toeristische actoren en verenigingen. Bovendien combineren we dit met onze eigen cultuurbeleving.
  • Een goed bereikbaar toeristisch infokantoor met aangepaste diensturen is van groot belang. Op elk moment moet de toerist en de Zottegemnaar zich kunnen informeren.
  • N-VA Zottegem pleit voor een hotel in de stad. Het oud stadhuis is hiervoor de meest geschikte locatie.
  • We richten meer picknickplaatsen in op ons grondgebied.
  • We schakelen de stad maximaal in bij grote evenementen en lobbyen hier actief voor.
  • De promotie van het toeristisch aanbod en de lokale horeca gaan hand in hand.
  • Trage wegen ontsluiten we en vormen we om naar volwaardige wandelwegen.
  • Als poort van de Vlaamse Ardennen is Zottegem ook uitermate geschikt om het fietstoerisme uit te bouwen.
  • We willen ook een stimulerend en adviserend beleid opzetten voor logies voor kort en of lang verblijf.
  • Voor de horeca meer te betrekken hebben wij 2 heel concrete voorstellen:
    • Er moet worden samengezeten met de Zottegemse horeca om de bezoekers van onze stad ook een culinair hoogtepunt te laten beleven. Hierbij krijgen onze streekproducten een prominente plaats.
    • We gaan na hoe we in overleg met de andere steden en gemeenten in de Vlaamse Ardennen een netwerk van toeristische activiteiten kunnen uitbouwen. De startplaatsen kunnen liggen in verschillende horeca-aangelegenheden.

Vrije tijd

Onder vrije tijd verstaat N-VA Zottegem alles wat het sociaal weefsel versterkt. Wat mensen in hun vrije tijd doen, draagt immers bij aan de versterking van de sociale cohesie. Denk maar aan het verenigingsleven, het vrijwilligerswerk, de buurt- en wijkwerking, de jeugdwerking en het culturele en sportieve aanbod in de gemeente. Allemaal interessante en zelfs noodzakelijke bouwblokken om mensen bij elkaar te brengen en hun banden te versterken.

Het Vlaamse verenigingsleven is bijzonder rijk, en Zottegem vormt hier geen uitzondering op. N-VA Zottegem wil alle initiatieven die van onderuit groeien en hieraan bijdragen, ondersteunen.

Een bloeiend verenigingsleven

Als N-VA willen we het verenigingsleven alle kansen geven om zich maximaal te ontwikkelen. Vrijwilligers zijn onmisbaar voor de werking van onze vele organisaties en verenigingen. Zij verdienen dus het volste respect en ondersteuning. Sterke buurten en wijken zijn bovendien de basis van een gelukkige lokale gemeenschap. We streven naar een hoge participatiegraad door drempels weg te nemen. Volgens ons moet de lokale overheid vooral optreden als katalysator van initiatieven.

Actiepunten:

  • We ondersteunen het verenigingsleven met infrastructuur, logistieke steun, informatiedoorstroming via gemeentelijke kanalen, een gepaste correcte en eerlijke subsidiëring en dienstverlening met zo min mogelijk administratieve rompslomp. We stimuleren hierbij in het bijzonder de samenwerking tussen de verenigingen.
  • Op eenzelfde wijze ondersteunen we wijk-, buurt- en straatfeesten. We moedigen het organiseren hiervan actief aan.
  • Het stadsbestuur organiseert een jaarlijkse nieuwjaarsreceptie alternerend in de deelgemeenten in samenwerking met lokale bewoners. 
  • Voor elke Zottegemse wijk streven we naar een vorm van wijkoverleg. Op dat niveau maken we een wijkplan om de leefbaarheid per buurt te verbeteren en het verenigingsleven aan te zwengelen.
  • Adviesraden worden effectief gehoord naar hun bevindingen m.b.t. vrije tijd.
  • We streven naar een uniform subsidiereglement voor verenigingen.
  • We zetten in op kwaliteitsvolle en toekomstgerichte infrastructuur die openstaat voor een breed multifunctioneel gebruik. We gaan hierbij eerder vraag- dan aanbodgestuurd te werk én hebben oog voor het regionale aanbod.
  • Jeugdbeleid krijgt een speciale plaats in de ondersteuning van het verenigingsleven. Speelpleinen in eigendom van de gemeente worden netjes onderhouden en zijn bovendien veilig om te gebruiken.
  • We investeren in een ontmoetingsplaats voor senioren.
  • We onderzoeken of het mogelijk is een pop-upspeeltuin in te richten tijdens de zomermaanden in het centrum van de stad.

Sportbeleid

Sport is niet alleen gezond maar ook erg belangrijk als sociaal bindweefsel. Maar daarvoor is het natuurlijk belangrijk dat iedereen kan participeren. De interacties binnen een sportclub bevorderen de sociale integratie in de lokale gemeenschap. Dat kan door zelf mee te sporten, maar ook door je als vrijwilliger te engageren binnen een sportclub. De N-VA wil daarom een aangenaam sportklimaat creëren waarbinnen sport zijn sociale, gezondheids- en gemeenschapsbevorderende rol kan spelen. Zottegem moet dan ook een regierol opnemen om zoveel mogelijk Zottegemnaren te stimuleren, te activeren en te begeleiden tot een kwaliteitsvolle sportbeleving.

We gaan voor een geoliede samenwerking tussen alle lokale sportactoren binnen de gemeente. De sportdienst neemt de regierol op om via de sportraad te komen tot een totaalvisie op sport.

Actiepunten:

  • N-VA Zottegem wil een duidelijk plan van aanpak wat betreft het onderhoud van de Zottegemse sportinfrastructuur. Het basketterrein in de Grotenbergestraat is alvast een voorbeeld hoe het niét moet.
  • Wat grote infrastructuurinspanningen betreft, kijken we of er met een PPS-formule (publiek-private samenwerking) kan worden gewerkt of intergemeentelijke oplossingen aan de orde zijn. Een nieuwe sportzaal moet in dit kader bekeken worden.
  • Door het multifunctioneel gebruik van schoolgebouwen voor sport na school kunnen sportclubs met hun aanbod naar de school komen en de leerlingen iets nieuws laten ontdekken. We brengen scholen en sportclubs ook samen in het kader van de naschoolse opvang.
  • Het publiek domein zetten we meer in het teken van sport bijvoorbeeld door de aanleg van speelbossen, trapveldjes, hinkelspelletjes, fitnesstoestellen, speeltuigen …
  • We voeren een doordachte sportpromotiestrategie om de ‘sport-voor-allen’-boodschap op een effectieve en efficiënte manier over te brengen.

Cultuurbeleid

Cultuur brengt mensen samen en draagt bij tot hun verbondenheid. Als gemeentelijke overheid zijn we het best geplaatst om de lokale culturele dynamiek en creativiteit op te pikken en te stimuleren. Cultuur vormt mee onze identiteit. Daarom is participatie van de mensen zeer belangrijk: we brengen de mensen niet alleen naar cultuur, we brengen ook cultuur naar de mensen.

We geven zoveel als mogelijk kansen aan lokaal talent.

Zottegem kan en hoeft niet alles zelf aan te bieden. Het lokale cultuurbeleid moet oog hebben voor wat er in de ruimere regio gebeurt. We bundelen de krachten met omliggende gemeenten om een hoogstaander en vollediger aanbod te voorzien. Ook loopt er bij ons heel wat cultureel talent rond. We kijken ook naar hen om mee de handen aan de ploeg te slaan.

Actiepunten:

  • De culturele programmatie wordt opgesteld samen met de lokale cultuurgemeenschap. Hierbij gaan we zowel voor brede voorstellingen als voor doelgroepgerichte voorstellingen. We houden rekening met het aanbod in de regio.
  • Heel concreet stellen we voor de kerstmarkt te centraliseren gedurende drie dagen in vaste en uniforme chalets op de Markt en de Heldenlaan. De lokale handelaars worden hier maximaal bij betrokken.
  • De bibliotheek bouwen we verder uit. We koppelen er ook een rol aan als ontmoetingsplaats.
  • Om kunst naar de mensen te brengen, zijn we voorstander om (Zottegemse) kunstenaars de gelegenheid te bieden om in de openbare ruimte of zelfs in openlucht te exposeren.
  • We ondersteunen lokale initiatieven eventueel financieel, maar zorgen vooral voor een administratief eenvoudig en digitaal eenloketsysteem.
  • Onze stad blijft een voortrekkersrol spelen wat betreft ontwikkelingssamenwerking.
  • Met N-VA komt er een volwaardige 11 juliviering.

Jeugdbeleid

Onze Vlaamse jeugd is in beweging en daar mogen we best trots op zijn. Ook in Zottegem steken heel wat jongeren vrijwillig de handen uit de mouwen om onze jeugdbewegingen of andere initiatieven levendig te houden. Vanuit het stadsbestuur willen we er alles aan doen om dit zoveel als mogelijk te ondersteunen. Maar ook voor de niet-georganiseerde jeugd willen we voldoende voorzieningen aanbieden om een aangename vrije tijd te beleven.

“Ook voor de niet-georganiseerde jeugd moet er de nodige aandacht zijn”

Dit kan onder meer door het groeiende jeugdcentrum te versterken en de grabbelpasformule een nieuw kleedje aan te meten.

Het veranderde uitgangspatroon van onze jeugd moet ook beter omkaderd worden. Uitgaan is een recht dat elke jeugdige generatie toebehoort. De veranderde manier van uitgaan en fuiven vraagt echter om enkele duidelijke afspraken die de algemene overlast voor de samenleving beperken.

Actiepunten:

  • De jeugdraad moet meer betrokken worden bij het beleid van het stadsbestuur. Dit kan het best door voor beleidskeuzes die te maken hebben met jeugd steeds een advies te vragen aan de jeugdraad.
  • Indien het budget dit toelaat, willen wij een verhoging doorvoeren van de steun voor de jeugdwerking. Dit moet een uitbreiding van het aanbod van jongerenactiviteiten mogelijk maken rond het stedelijk jeugdcentrum.
  • Een gestructureerd fuifbeleid met een beleid waar zowel jong als oud zich thuis voelt, naar het voorbeeld van de ons omringende gemeentes. Daarbij dient het draaiboek voor fuiforganisaties voortdurend geactualiseerd en de toepassing ervan gecontroleerd te worden. Ook een betere planning en spreiding van grootschalige activiteiten en fuiven is belangrijk. Zodat iedereen zich kan uitleven in fuiven en iedereen kan leven met de fuiven.
  • De Jeugdraad moet een overlegplatform zijn voor alle niet-gebonden jongeren en jongerenorganisaties om zo te komen tot een geëngageerd jeugdbeleid. De subsidies van de jeugdraad dienen naar de jeugdbewegingen te gaan en niet naar politieke zuilen.
  • Informatief en preventief drugbeleid in samenwerking met PISAD en alle betrokken partijen zoals de scholen en de jeugdbewegingen. Hierbij dient ook aandacht te worden geschonken aan het fenomeen waarbij jongeren steeds jonger en vaker in contact komen met alcoholische dranken. Daarom vraagt N-VA een strenger beleid m.b.t. sterke dranken en een betere bescherming van jongere fuifgangers tegen overmatig alcoholgebruik.
  • Realisatie van speelstraten, waar jongeren zich gedurende welbepaalde tijden (bv. schoolvakanties) kunnen uitleven en ravotten zonder zich te moeten bekommeren om het verkeer.
  • Jeugdverenigingen actief bijstaan bij het zoeken naar oplossingen voor hun huisvestingsproblemen. Hierbij pleit N-VA voor meer actieve ondersteuning van jeugdverenigingen bij het opstellen van hun vastgoeddossier.
  • Voor de niet-gebonden jeugd is het eveneens belangrijk dat zij de mogelijkheid hebben om zich muzikaal uit te leven. Dit betekent dat er dringend werk moet gemaakt worden van een repetitieruimte die hen toelaat om zonder burenoverlast naar hartenlust te jammen en te repeteren. Idealiter maakt dit deel uit van het nieuwe cultureel centrum. Maar gezien het uitblijven van deze laatste kan een tijdelijke oplossing in vrijkomende stadsgebouwen soelaas brengen.
  • Kosten verbonden aan controles op brandveiligheid van de lokalen van jeugd- of sportverenigingen worden betaald door het stadsbestuur.

Milieubeleid

Een omgeving die in het algemeen als aangenaam wordt ervaren, maakt voor een groot deel hoe goed we ons ergens thuis voelen. Jammer genoeg moeten we vaststellen dat bij de Zottegemnaar dit aanvoelen alsmaar minder positief wordt.

Heel wat factoren zijn hiervoor verantwoordelijk. Het is van cruciaal belang dat we onze omgeving in al haar aspecten koesteren.

Milieubeleid is niet zomaar een noodzakelijk kwaad. Het is onze enige garantie op een leefbare toekomst voor de volgende generaties.

De stad moet daarbij het kader scheppen om haar inwoners in dit beleid te laten participeren. Tevens moet de stad haar voorbeeldrol ter zake opnemen. Met een consequent duurzaam milieubeleid draagt de stad bij tot een oplossing voor de milieuproblemen, neemt ze haar voorbeeldfunctie op en wordt op middellange termijn geld bespaard.

Een aangename stad begint in een nette en duurzame leefomgeving. Een nette omgeving is van groot belang. Niets zo vervelend als zwerfvuil of afval in het straatbeeld. De stad is niet verantwoordelijk voor het wangedrag van sommige burgers, maar heeft wel een belangrijke rol in het opruimen van het afval, de preventie om dit tegen te gaan én om op te treden als verbaliserende overheid.

Zottegem is niet enkel de poort van de Vlaamse Ardennen, het is er ook een schitterend onderdeel van. Het stadsbestuur speelt dit veel te weinig uit. Nochtans zorgt de natuur voor gelukkigere mensen. Wij willen dan ook inzetten op meer natuur in de stad.

Actiepunten:

  • We binden radicaal de strijd aan met zwerfvuil door sensibilisering, het plaatsen van méér vuilbakken en peukentegels in het straatbeeld, de inzet van mobiele camera’s op risicoplekken. Bij evenementen voorzien we meer mobiele vuilbakken. Wie wordt betrapt, zal de keuze hebben tussen een hoge boete of een stevige taakstraf die bestaat uit het opruimen van zwerfvuil. We gaan hier voor absolute nultolerantie.
  • Hetzelfde geldt voor hondenpoep.
  • Bij sluikstorten doen we er alles aan om de eigenaar te achterhalen en te bestraffen met GAS-boetes.
  • We ontwikkelen een visie en plan van aanpak voor het globale water- en rioolbeheer; een dikwijls onderschatte uitdaging. We hebben hierbij bijzondere aandacht voor het verzamelen en gebruik van regenwater.
  • Duurzaamheid begint bij de stad zelf: we zetten in op energie-efficiëntie in ons patrimonium en engageren ons om zelf groene energie op te wekken. Dit maken we kenbaar om zo de Zottegemnaar aan te moedigen mee te stappen.
  • De stedelijke groenzones in het stadscentrum en daarbuiten moeten beter onderhouden worden. Stedelijke perken, plantsoenen en kerkhoven worden onderhoudsvriendelijk aangelegd met gebruik van inheemse plantensoorten.
  • Het stedelijk wagenpark vergroenen we. Dienstverplaatsingen promoten we per fiets én we proberen de werknemers van de stad meer met de fiets naar het werk te laten komen.
  • De bestaande leegstandsheffing gaan we nog strenger toepassen om het verloederd straatbeeld tegen te gaan.
  • We maken werk van een gemeentelijk lichtplan dat inzet op dimbare, tijdgestuurde en intelligente ledverlichting. Op termijn moet dit zorgen voor heel wat milieuwinst en een flinke besparing.
  • We willen van Zottegem een Slimme stad (een smart city) maken waarbij we op zoek gaan naar vernieuwende en duurzame oplossingen voor de talrijke maatschappelijke uitdagingen waarmee we worden geconfronteerd in onze Zottegemse samenleving.

Ruimtelijke ordening: logisch én groen

We dienen te waken over een logische ordening van onze alsmaar schaarser wordende ruimte. In samenloop met het nieuwe Vlaamse beleid heeft N-VA Zottegem een duidelijke ruimtelijke visie op de gemeente, met ontwikkelingskansen voor alle sectoren. In ons ruimtelijk beleid ligt de nadruk op kernversterking met behoud van het eigen karakter, verdichting van het bebouwde gebied en het structureel beschermen van de open ruimte. We formuleren die visie ook zeer duidelijk. In de kernen zetten we in op verdere ‘verdichting’ van de bebouwing. Met de beschikbare open ruimte springen we uiterst spaarzaam om. De bestaande open ruimte moet niet alleen worden behouden, maar ook uitgebreid en versterkt tot een natuurlijk en samenhangend functionerend geheel, inclusief onze uitgebreide landbouw- en natuurgebieden.

Actiepunten:

  • We gaan actief de verloedering van dorpsgezichten tegen.
  • We brengen de volledige ruimtelijke ordening in kaart, formuleren hier een gedragen langetermijnvisie op en koppelen hier concrete acties aan via RUP’s.
  • We voeren een activeringsbeleid voor leegstaande gebouwen.
  • Vergunningen en vragen rond het vergunningenbeleid moeten op tijd worden beantwoord.
  • Bij nieuwe publieke en private ontwikkelingen leggen we de realisatie op van nieuwe groene open ruimte.
  • Zottegem mag haar landelijk karakter niet prijsgeven. De inplanting van bedrijventerreinen langs de N42 hebben ongeveer hun verzadigingspunt bereikt. De landelijke kant van Zottegem moet als poort van de Vlaamse Ardennen gevrijwaard blijven.
  • De GECORO (gemeentelijke commissie voor ruimtelijke ordening) moet opgewaardeerd worden.
  • Er moeten oplossingen worden gezocht voor enkele kankerplekken in onze stad, zoals enkele panden in de Musselystraat, de Hospitaalstraat, de Trapstraat, de Vestenstraat …
  • Als stad voorzien we zelf waar mogelijk groenperken en waterpartijen in de kernen en wijken. Bomen en groene schermen geven verkoeling en zuiveren de lucht van roet en fijnstof. Bovendien dragen ze bij tot een omgeving met meer natuur – wat resulteert in een aangenamere buurt.
  • Indien nodig, zorgen we steeds voor reële boscompensatie binnen de grenzen van onze stad. We maken er ons dus niet gemakkelijk vanaf door het boscompensatiefonds te spijzen.
  • In samenwerking met natuurpunt werken we aan de uitbreiding van de Zottegemse bossen.

 

Dierenwelzijn

N-VA heeft de voorbije jaren op nationaal niveau met minister Ben Weyts actief werk gemaakt van een uitgebreid dierenwelzijnsbeleid. Wij willen deze lijn ook doortrekken op lokaal niveau.

Actiepunten:

  • Te beginnen met het invoeren van een bevoegdheid dierenwelzijn voor een schepen. Die schepen coördineert het lokale beleid rond dierenwelzijn.
  • We willen verder werk maken van een zwerfkattenbeleid. Met name willen we dit ook uitbreiden naar de deelgemeenten.
  • In samenspraak met de politiediensten nemen we elke vorm van dierenverwaarlozing ernstig. Afhankelijk van de zwaarte van de overtreding nemen we gepaste maatregelen via het GAS-reglement of via politionele en juridische vervolging.
  • We starten een debat op over de gevolgen van vuurwerk rond de eindejaarsperiode voor dieren. Bij het vuurwerk dat de stad organiseert, zorgen we voor goeie informatie naar eigenaars van dieren.
  • We onderzoeken of het mogelijk is om in het centrum een hondenweide te voorzien. We treden streng op tegen hondenpoep op straat.
  • We tekenen ons beleid uit in samenspraak met de lokale verenigingen die nu reeds actief zijn. We zorgen ook voor de nodige waardering voor deze verenigingen en hun vrijwilligers.

Wonen

Een van de grote uitdagingen in het leven bestaat eruit om een eigen plekje onder de zon te versieren. Met woningprijzen die onder druk staan en een ruimteaanbod dat alsmaar schaarser wordt, is dit hoe langer hoe minder evident. De gemeente staat jammer genoeg tamelijk machteloos tegenover woning- of huurprijzen. Ook het al of niet verkavelen van ongebruikte stukken is niet altijd in handen van de gemeente.

Toch hebben we een aantal instrumenten in handen. Het lokale woonbeleid moet ervoor zorgen dat het (sociale en private) woningaanbod in de gemeente voldoende divers is, met een bijzondere aandacht voor de meest behoeftige gezinnen en alleenstaanden. We zien de verwerving van een eigen woning nog steeds als de beste garantie tegen armoede. Daarom zetten we in op nieuwe en diverse woonvormen die betaalbaar zijn voor jonge gezinnen en ouderen. Daarnaast kunnen we als stad ook de woonkwaliteit van het bestaand patrimonium helpen opkrikken.

Actiepunten:

  • Meten is weten. Daarom brengen we de woonmarkt en -behoefte in Zottegem in kaart. Op basis daarvan stellen we een woonplan op.
  • Bij woonprojecten zorgen we voor een voldoende aanbod aan aangepaste en bescheiden woningen of eenslaapkamerappartementen. We faciliteren initiatieven voor alternatieve woonvormen (bv. co-housing) en wooninplantingen (bv. meerdere woningen op een grote villakavel).
  • Er moet steeds voldoende aandacht zijn voor voldoende parkeergelegenheid per woongelegenheid.
  • We zetten in op doelgroepen: betaalbare woningen voor jonge gezinnen en eenoudergezinnen of aangepaste woningen voor senioren en mensen met een beperking.
  • Waar mogelijk stimuleren we de bewoning in de Zottegemse winkelstraten.
  • In de stadskern gaan we voor inbreidingsprojecten. In de buitenwijken worden kleinere kavels de norm.
  • Eens alle geplande woningprojecten in Zottegem rond zijn, behalen we reeds onze doelstellingen voor sociale woningen. Het is niet de bedoeling daar nog boven te gaan. Daarmee houden we de sociale en financiële draagkracht van onze gemeente overeind.
  • We geven voorrang aan sociale huurders die al een binding hebben met onze stad via een lokaal toewijzingsreglement. De verplichting om Nederlands te leren is cruciaal om volwaardig te kunnen deelnemen aan onze samenleving. We volgen de naleving van de taal- en inburgeringsvoorwaarden van nabij op.
  • Ook m.b.t. wonen trekken we het eenloketprincipe door: we creëren een ‘woonwinkel’ waar burgers terechtkunnen voor advies over woonsubsidies, (ver)bouwen, energiesnoeiers, inschrijvingen, private huur, leegstand en verkrotting. We focussen op alles m.b.t. duurzaam en klimaatvriendelijk wonen.
  • We werken een regeling uit om rookmelders goedkoop aan onze inwoners ter beschikking te stellen. Ook reflecterende huisnummers en dierenstickers kunnen zorgen voor een verhoogde brandveiligheid.

Onderwijs

Als stad richten we zelf onderwijs n via De Smidse in Erwetegem en De Kleine Planeet in het centrum van Zottegem. Het moet de ambitie zijn van het stadsbestuur om te blijven werken aan kwaliteitsvol en bereikbaar onderwijs voor elk kind, ongeacht de thuissituatie en rekening houdend met de capaciteiten van elk kind.

Daarnaast lopen vele honderden kinderen school in Zottegem of een deelgemeente via het katholiek en het gemeenschapsonderwijs. De stad heeft hier een belangrijke rol om de verschillende onderwijsverstrekkers met elkaar in overleg te laten treden om gedeelde uitdagingen aan te pakken.

Onderwijs is ruimer dan enkel ‘de school’. We moeten een zogenaamd flankerend onderwijsbeleid voeren. Dit flankerend onderwijsbeleid bouwen we verder uit door bijvoorbeeld ouders meer te betrekken bij de opleiding van hun kind en aandacht te hebben voor de taalproblematiek bij achterstand. We zetten bovendien volop in op de ‘multi-inzetbare school’ en geven dit concept een ruime(re) invulling. Het optimaal benutten van de schoolinfrastructuur is hierbij het vertrekpunt. Concreet:

  • De beschikbare schoolinfrastructuur ontsluiten we maximaal mits het maken van goede afspraken. Daarom willen we schoolgebouwen openstellen, ook buiten de schooluren en tijdens de vakanties, bijvoorbeeld voor sporten of speelpleinwerking. Ook het verenigingsleven, hobby-, amateur- en sportclubs en andere verenigingen moeten er terechtkunnen. We treden hiervoor in overleg met de verschillende inrichtende machten.
  • We zetten in op het wegwerken en/of voorkomen van de taalachterstand Nederlands bij kinderen door projecten te organiseren, zowel binnen als buiten de school, zoals taalbaden Nederlands of een zomerschool tijdens de grote vakantie. We durven hierbij een beroep doen op vrijwilligers uit het verenigingsleven en de onderwijswereld.
  • Veilige schoolomgevingen zijn absoluut prioritair in onze mobiliteitsvisie.
  • De schoolroutekaarten blazen we nieuw leven in zodat onze kinderen en hun leerkrachten veilig met de fiets naar school kunnen.
  • We zetten versterkt in op de bestaande initiatieven voor buitenschoolse opvang.

Algemeen bestuur

Als partij streven we ‘goed bestuur’ na. Goed bestuur is in de eerste plaats efficiënt bestuur. We besturen de stad op een moderne en doelgerichte manier met een duidelijke visie voor ogen. Die visie komt tot stand in een permanente dialoog tussen stadsbestuur en burger. Dat is géén eenrichtingsverkeer. We geven inspraak aan burgers, maar ook uitspraak. We doen dit door de inwoners de kans te geven om mee na te denken over de toekomst van hun gemeente en acties te starten. Beleid voeren doen we met de vinger op de knip. Overheidsgeld is belastinggeld dat we als een goede huisvader beheren. 

Goed bestuur is efficiënt bestuur

Wat ons betreft, moet het gemeentelijk bedrijf een transparante en slagkrachtige organisatie worden. We hebben nood aan een eigentijds personeelsbeleid en een nog sterkere focus op klantvriendelijkheid. Bestuurlijke efficiëntie, doeltreffendheid en digitalisering moeten de leidraad vormen in de gemeentelijke organisatie. De burger staat daarbij altijd centraal. Nog teveel merken we ‘verkokering’, waarbij gemeentelijke diensten naast elkaar werken i.p.v. samen. Er moet verder werk gemaakt worden van het uitvoeren van de aanbevelingen van Audit Vlaanderen. Een betere werking is niet alleen in het voordeel van de ambtenaren maar komt vooral de burger als klant van de stedelijke dienstverlening ten goede. Dezelfde principes gelden voor het Autonoom Gemeentebedrijf (AGB), dat o.a. instaat voor het beheer van het Stedelijk zwembad en de stedelijk sportzalen, en andere organen die van het stadsbestuur afhangen.

Actiepunten:

  • We maken grondig werk van de decretale verplichting om het OCMW volledig te integreren in de stad en versterken daardoor ons sociaal beleid.
  • Een goeie personeelsorganisatie zorgt voor gedreven en tevreden medewerkers wat ook de burgers ten goede komt. We besteden dan ook meer aandacht aan het welzijn op het werk voor de medewerkers van de stad.
  • Uit budgettaire overwegingen gaan we strikt na of elke vervanging nodig is. Naakte ontslagen in het kader van besparingen worden daarbij uitgesloten.
  • We zetten voluit in op digitalisering. Burgers die niet vertrouwd zijn met digitale dienstverlening, kunnen uiteraard blijven rekenen op een persoonlijk aanspreekpunt.
  • Het eenloketprincipe wordt voor alle diensten van de stad uitgerold. De stadsdiensten stellen zich oplossingsgericht op en zetten de burger centraal.
  • We garanderen voor alle functies en niveaus van de stadsdiensten en het AGB een correct aanwervingsbeleid zonder politieke inmenging.
  • We waken zowel extern (audits) als intern (eigen controlesysteem) over de organisatorische werking van de gemeente.

Besturen begint met betrokkenheid

Uit onderzoek van de Vlaamse overheid blijkt dat onze inwoners graag in hun stad wonen, maar niet trots zijn op hun bestuur. Dat heeft veel te maken door een gebrek aan betrokkenheid. Wij willen werk maken van een permanente dialoog tussen stadsbestuur en inwoners. Het stadsbestuur moet proactief, transparant, duidelijk en snel communiceren. Maar moet ook met open armen openstaan voor suggesties, klachten en initiatieven vanuit de burgers.

Het zou al een hele ommezwaai zijn in de Zottegemse dienstverlening mocht die ervan uitgaan dat het stadsbestuur er is voor de burgers en niet omgekeerd.

Actiepunten:

  • De stad gebruikt moderne en snelle communicatiekanalen zoals Facebook of Twitter. Via deze kanalen zijn de stadsdiensten ook bereikbaar voor de burger.
  • Voor gerichte communicatie naar bepaalde doelgroepen worden mailinglijsten aangelegd met in achtneming van de privacywetgeving.
  • Bij wegwerkzaamheden of andere activiteiten die hinder kunnen veroorzaken, gaan we op voorhand de betrokkenen (straat, buurt, verenigingen, beroepsgroep …) per brief of mail inlichten om de hinder tot een minimum te beperken. Via website van de stad houden we de betrokkenen op de hoogte van de vooruitgang van de werken.
  • Adviesraden moeten geherwaardeerd worden. We sluiten daarbij politieke inmenging uit. Agenda’s en verslagen moeten binnen en redelijke termijn op de website van de stad worden gezet.
  • We engageren ons ertoe om steeds een onderbouwd antwoord te bezorgen aan adviezen of opmerkingen van de adviesraden. Het advies en antwoord van de bevoegde schepen wordt aan de gemeenteraadsleden bezorgd.
  • De gemeenteraad begint steeds met een vragenuurtje voor inwoners. Om dit vlot te laten verlopen en praktisch haalbaar te maken stellen we een reglement op.
  • De website van de stad is het eerste en complete aanspreekpunt voor de Zottegemnaar. Het principe van het e-loket breiden we maximaal uit. Op openbare plaatsen, zoals het stadshuis en bibliotheek, voorzien we computers met internettoegang zodat niemand uit de boot valt.
  • De gemeenteraad is het hart van de Zottegemse democratie. We zorgen voor transparantie in de vorm van audio- en/of videoverslaggeving op de stedelijke website.
  • N-VA-schepenen zijn bereikbaar voor de burger en reageren snel én accuraat op diens vragen of bekommernissen.
  • We zetten bewonersplatformen op waarbij we inwoners de kans geven om mee na te denken over de toekomst van hun gemeente en acties te starten.
  • We bouwen een onthaalpolitiek uit voor nieuwe Zottegemnaren.

Financiën op orde!

Elke euro kan maar één keer worden uitgegeven. Die boodschap heeft men de laatste jaren niet goed begrepen. Om ook in de toekomst de nodige investeringen te kunnen doen voor onze stad moeten we keuzes durven maken. De schuldenberg liep onder de huidige legislatuur enorm op tot 63 miljoen euro in 2018. Per inwoner betekent die een schuld van ongeveer 2.400 euro. Deze schuldenlast hangt als een molensteen rond de nek van elke Zottegemnaar.

Het opnemen van leningen om putten te vullen is géén financieel gezond beleid ondanks dat de huidige meerderheid het tegendeel beweert.

N-VA Zottegem neemt de verantwoordelijkheid op om de gemeentelijke financiën op orde te zetten. Keuzes zullen weloverwogen en duidelijk gemotiveerd zijn. We schuiven geen problemen door naar wie na ons komt. We lichten de financiën kritisch door om te kijken wat er beter kan. Selectief snoeien doen we om nadien te groeien. Daarom zetten we in op een doordacht investeringsbeleid dat rekening houdt met de financiële draagkracht. We focussen onze investeringen gericht en in functie van een duidelijk toekomstbeeld.

Actiepunten:

  • We willen één schepen minder dan wettelijk toegelaten. Naast een slank bestuur biedt dit meteen een mooie besparing.
  • We profiteren maximaal van de integratie van het OCMW in de stad.
  • We voeren een kerntakendebat met het oog op een meer doelgerichte dienstverlening.
  • We kijken naar de uitgavenzijde en streven ernaar de belastingen niet te verhogen.
  • We voeren een rationalisatie van de belastingen door.
  • We zijn slim zuinig door gebruik te maken van raamcontracten of samen te werken met andere gemeenten. Dienstverlening, personeelsinzet, materieel en logistieke zaken kunnen gerust gedeeld worden met onze buurgemeenten en bewoners. Op die manier wordt Zottegem een actieve deelnemer aan de deeleconomie.
  • Waar mogelijk en voordelig voor de stad, maken we gebruik van publiek-private samenwerking.
  • Elk gemeentelijk patrimonium krijgt een functie en wordt degelijk onderhouden. We pakken leegstaande en verloederde gemeentelijke gebouwen, zoals in de Trapstraat, grondig aan.
  • Subsidies worden gerationaliseerd. Daarbij is iedereen gelijk voor de wet: objectieve parameters geven de garantie dat iedereen dezelfde behandeling krijgt.