Renovatie station op lange baan

Op 2 juni 2012

Evert De Smet, voorzitter van N-VA in Zottegem, is medewerker van senator Lieve Maes. Omdat het al een poos stil bleef rond de renovatiewerken van het station en de bouw van een torenparking op de site van de NMBS-Holding in de Egmontstad, liet De Smet bij Minister van Overheidsbedrijven Paul Magnette eens informeren naar de stand van zaken in dit dossier.

"Verbaasd"

"Groot was mijn verbazing toen ik het antwoord onder ogen kreeg want voor het einde van 2019 gebeurt er helemaal niets", reageert De Smet. Nochtans beloofde de NMBS ruim twee jaar geleden dat het werk ging maken van een forse uitbreiding van het aantal parkeerplaatsen voor de pendelaars en de renovatie van het stationsgebouw. "Van 400 naar minimaal 1.100 en maximaal 1.500 parkeerplaatsen", klonk het toen. Maar van al die plannen komt voorlopig dus niets in huis.

Studies

"De nodige budgetten voor de renovatie van het stationsgebouw worden pas voorzien in 2016 en 2017. Voor de bouw van een nieuw parkeergebouw aan de achterzijde van het station zijn de budgetten pas gereserveerd voor de periode van 2020 tot 2022. Het wordt dan nog afwachten of deze budgetten integraal ter beschikking worden gesteld. De NMBS-Holding voorziet wel de renovatie van het stationsgebouw, de vernieuwing en uitbreiding van de fietsenstallingen en de bouw van een parkeergebouw maar voor al deze werken moeten de studies echter nog aangevat worden. Er zullen in de toekomst slechts zes sporen gebruikt worden wat één minder is dan nu en de perrons worden verbreed en opgehoogd. Alle perrons zullen toegankelijk gemaakt worden met liften via een passerelle boven de sporen. Het is ook de bedoeling dat het busstation aan het station vernieuwd wordt door De Lij.", vernam de medewerker van senator Lieve Maes. "Het station van Zottegem, waar duizenden pendelaars dagelijks de trein nemen, wordt stiefmoederlijk behandeld door de NMBS. Terwijl de aanpassingen aan de perrons het meest dringend zijn, plant men toch eerst de renovatie van het stationsgebouw in. Daarenboven zien wij het busstation liever verdwijnen naar de achterkant van het station", besluit De Smet.

 

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is