U bent hier
Interview met onderwijsexpert Wouter Duyck
In zijn boek Mijn, Kind, Slim Kind: Waarom lezen en tellen de wereld zal redden pleit cognitief psycholoog Wouter Duyck voor meer (intellectuele) ambitie in het Vlaamse onderwijs. Met zijn scherpe analyses en uitspraken animeert hij het onderwijsdebat in Vlaanderen.
Op dinsdag 12 maart om 20 uur nodigt N-VA Zottegem de onderwijsexpert uit in Educatief Centrum Beisloven voor een lezing over zijn boek.
N-VA Zottegem had vooraf een kort interview met Wouter Duyck.
N-VA Zottegem: Wat zijn volgens u de grootste pijnpunten van het Vlaamse onderwijs?
Wouter Duyck: Ik zie er twee. Ten eerste het gebrek aan ambitie, met andere woorden de vrees om de lat te hoog te leggen. Iedereen moet erover, in naam van de gelijke kansen, waardoor de lat te laag gelegd wordt en er dus minder en minder leerlingen echt uitblinken. Ten tweede het gebrek aan echte vrijheid van onderwijs. We moeten opnieuw vertrouwen geven aan vrije leerkrachten, leerkrachten die hun zin mogen doen zolang de resultaten goed zijn. Die vrije leerkrachten moet je dan ook niet meer verplichten om allerlei verslagen en rapporten te maken, of lesvoorbereidingen te maken waarbij allerlei vakjes met modewoorden moeten worden afgevinkt Die vrijheid strookt niet met de vrijheid van onderwijs als een voorrecht van de onderwijskoepels. Hun visie op vrijheid van onderwijs vertaalt zich in een eenheid van commando. Een voorbeeld daarvan is de brede eerste graad die het katholieke onderwijs wil invoeren alle scholen, tegen de zin van de leerkrachten in.
N-VA Zottegem: Wat zijn de sleutels om die pijnpunten aan te pakken?
Wouter Duyck: Terug naar de basis, nadruk op cognitieve vaardigheden: geheugen, intelligentie, taal, rekenen en concentratie. Het welbevinden van de leerlingen heeft wat de overhand genomen op die vaardigheden, terwijl onderzoek ons leert dat leren vaker tot welbevinden leidt dan welbevinden tot leren. Verder meer vrijheid voor leerkrachten die klassiek les willen geven, weg van allerlei pedagogische spielereien zoals boven al vermeld.
N-VA Zottegem: Waarom moeten de Zottegemnaren naar jouw lezing komen?
Wouter Duyck: Alle Zottegemnaren die begaan zijn met ons onderwijs, mensen uit het onderwijs, ouders en grootouders moeten beseffen dat we het tij verder moet worden gekeerd (de eerste stappen zijn gezet) en dat onze toekomstige welvaart afhangt van de kwaliteit van ons onderwijs. Ik inspireer, maar besef ook dat ik soms verdeel. Reken maar dat het een boeiende en leerrijke avond wordt.