Zoveelste Zottegemse kater in de stadskernsaga

Op 4 mei 2016, over deze onderwerpen: Stadskernrenovatie

N-VA-ZAP neemt met verbijstering akte van de berichten in de krant dat de aannemer van de stadskernrenovatie failliet is. Volgens de oppositiepartij is dit de apotheose van een slechte komedie. Een die Zottegem nogmaals met een serieuze kater opzadelt.

Het brokkenparcours van de stadskernrenovatie komt met het faillissement van hoofdaannemer Petillion NV tot een triest dieptepunt. Gezien de zware gevolgen voor de stad vragen we de agendering van dit punt op de volgende gemeenteraad.

Financiële kater?

De werken van de stadskernrenovatie zijn nog niet volledig afgerond. Op de laatste gemeenteraad gaf de meerderheid voor de eerste keer schoorvoetend toe dat de kwaliteit van de gebruikte klinkers te wensen over laat en dat er (kosteloze!) herstellingswerken moeten worden uitgevoerd. Ook aan de koepel van de crypte van Egmont is nog enkele weken werk.

Het was de bedoeling om de werken pas op te leveren als dat allemaal achter de rug is. Het faillissement van de aannemer is zondermeer een streep door de rekening. De factuur dreigt eens te meer in de bus van de Zottegemnaar te vallen. Welke aannemer zal immers bereid gevonden worden om de ellende van zijn voorganger over te nemen? Ook is het lang niet zeker of de waarborg kan aangesproken worden voor de herstellingen.

Transparante communicatie

De stad draagt niet de schuld voor het faillissement van de aannemer, maar wel de verantwoordelijkheid om hem aan te stellen. De wet op de openbare aanbesteding schrijft voor dat openbare besturen met de goedkoopste partij in zee moet gaan. Maar in het bestek zit een kwaliteitsprocedure vervat waar o.a. de solvabiliteit van de uitvoerder een belangrijk onderdeel is.

De vraag is of het stadsbestuur dit onderzoek ernstig heeft gevoerd. Als dat niet het geval is, dan zijn ze natuurlijk nog steeds niet verantwoordelijk voor het faillissement. Maar wel voor het in zee gaan met een aannemer die financieel onvoldoende sterk was en een verhoogd risico toonde op faillissement. En dus medeverantwoordelijk voor de extra kosten die de belastingbetaler in de maag gesplitst krijgt.

De meerderheid moet op de volgende gemeenteraad eindelijk klare wijn schenken in dit dossier. N-VA-ZAP wil elke steen omgedraaid zien. De twee partijen roepen het stadsbestuur dan ook op om eindelijk open kaart te spelen en transparant te communiceren over de gevolgen voor de afwerking van de renovatie en de financiële consequenties voor de stad.