Zottegmnaar nog niet volledig overtuigd van zonnepanelen

Op 6 juni 2017, over deze onderwerpen: Milieu

Zottegem staat op plaats 217 van de 308 Vlaamse gemeenten wat betreft geïnstalleerd vermogen van zonnepanelen per 1.000 inwoners. Dat blijkt uit cijfers van Vlaams volksvertegenwoordiger Andries Gryffroy (N-VA) waarover Matthias Diependaele bericht. “Zonnepanelen zijn nog steeds rendabel voor particulieren. Daar moeten we onze inwoners van blijven overtuigen”, stelt Diependaele.

Andries Gryffroy vroeg voor elke Vlaamse gemeente het totaal geïnstalleerd vermogen (voor installaties kleiner of gelijk aan 10 kilowatt) en het geïnstalleerd vermogen per 1.000 inwoners op bij minister van Energie Bart Tommelein (Open VLD). Daaruit blijkt dat er in Zottegem zo’n 5035 kilowattuur aan vermogen opgewekt wordt uit particuliere zonnepaneelinstallaties. Per duizend inwoners is dat omgerekend 194,41 kilowattuur aan opgewekt vermogen. Het Vlaamse gemiddelde is 238,17 KW. Zottegem staat daarmee op plaats 217 van de 308 Vlaamse gemeenten.

Stedelijke gebieden scoren over het algemeen minder goed, omdat er minder ‘individuele daken’ zijn om zonnepanelen op te plaatsen. Dat verklaart waarom uitgesproken landelijke gebieden als de Westhoek en Oost-Limburg significant beter scoren. Nochtans kent Zottegem ook een uitgestrekt platteland en minder bevolkte kernen. “Er is dus nog wat potentieel. Zonnepanelen zijn nog steeds rendabel voor particulieren. We moeten onze inwoners daarvan blijven overtuigen”, stelt Matthias Diependaele.

Sommige steden en gemeenten geven een premie voor de plaatsing van zonnepanelen. Zottegem doet dat niet, maar je kan wel bij de intercommunale SOLVA terecht voor een energielening tot maximum 10.000 euro over een periode van maximaal 5 jaar en aan 2% intrest. Door de sterk gezakte prijzen en de geëvolueerde technologie van zonnepanelen ligt de terugverdientijd ook zonder subsidies dikwijls al onder de 10 jaar. “Het opwekken van groene energie blijft een belangrijk streefdoel. De stad moet er dan ook aandacht aan schenken in haar communicatie”, besluit Diependaele.