Zottegemse verenigingen op kosten gejaagd

Op 2 december 2016, over deze onderwerpen: Milieu, Verenigingsleven

Alle Zottegemse verenigingen werden per brief verwittigd dat ze binnenkort zelf moeten zorgen voor vuilzakken tijdens hun activiteiten in de ontmoetingscentra. Hoewel N-VA-ZAP zich principieel kan vinden in de beslissing, vrezen we in het huidig voorstel voor een platte kostenverhoging voor onze verenigingen.

Vanaf 1 januari 2017 worden geen vuilniszakken meer ter beschikking gesteld in de stedelijke ontmoetingscentra. Concreet betekent dit dat gebruikers van de centra binnenkort zelf restafvalzakken moeten voorzien voor het afval dat ze produceren tijdens het gebruik van de lokalen. En ze moeten ook instaan voor het afvoeren ervan. N-VA-ZAP kan de beslissing begrijpen: het plaatst de verenigingen voor de eigen verantwoordelijkheid om hun afval op te ruimen en weg te brengen. De vervuiler betaalt dus. Hopelijk gaan we op die manier dan ook minder rommel genereren.

Maar zoals het voorstel nu is, gaat het om een platte kostenverhoging voor onze verenigingen. Voorheen was de afvalverwerking immers mee gerekend in de prijs van de huur van de zaal. Nu wordt deze service eruit gehaald…zonder de huurprijs aan te passen. Om ons verenigingsleven zoveel mogelijk te ondersteunen willen we dergelijke kostenverhogingen liefst net zoveel mogelijk vermijden.

Een kleine rekensom om dit te illustreren: als verenigingen beroep willen doen op de containers van de stad (via ILvA) om hun afval op te slaan en te laten afvoeren, betaalt de vereniging minimum 36 euro en dat kan oplopen tot 56,26 euro, afhankelijk van de grootte van de containers. Zelfs een kleinschalige activiteit resulteert al snel in vele zakken rommel, die de verenigingen op eigen houtje zouden moeten afvoeren indien ze geen beroep doen op de containers.

Zoals het nu voorligt, is het voorstel niet consequent. Ofwel responsabiliseer je de verenigingen in hun afvalproductie – en verwerking, maar pas je de huurprijs conform aan. Ofwel laten we alles bij het oude. Nu gaat het om een platte kostenverhogingen die we moeten vermijden. We hebben dit aangekaart op de gemeenteraad en hopen dat er snel een bijsturing komt”, besluit N-VA-ZAP-fractieleider Matthias Diependaele.