“Zottegemse schuld is strop rond de nek”

Op 3 juli 2018, over deze onderwerpen: Financiën en Begroting

“Hate to say I told you so” kopt het bekende liedje van The Hives. Een hele legislatuur lang waarschuwde N-VA Zottegem voor het financiële wanbeleid van de CD&V–sp.a–meerderheid. Onze partij krijgt nu gelijk: de stad Zottegem pronkt op plaats negen van gemeenten met de hoogste schuld per kop. “Je mag het draaien en keren zoveel je wil. Vroeg of laat moet die schuld betaald worden!”, hekelt Matthias Diependaele.

We lezen vandaag in De Standaard dat de stad Antwerpen na een jarenlang doorgedreven spaarzaam beleid niet langer onder curatele staat van de Vlaamse regering. Antwerpen loste deze legislatuur onder N-VA-beleid 600 miljoen euro schuld af. Dat ging niét ten koste van investeringen of verminderde dienstverlening, wel integendeel.

Het-snoeien-om-te-groeien-principe bepleiten wij al jaren in Zottegem, maar het valt in dovenmans oren. Ook in ons programma vormt dit ons uitgangspunt. Éérst kijken waar we kunnen besparen om daar nadien de vruchten van te plukken”, stelt Matthias Diependaele.

In hetzelfde artikel staat een tabelletje van de top tien steden en gemeenten op het vlak van ‘schuld per inwoner’. Met 2.237 euro schuld per Zottegemnaar prijkt de Egmontstad op plek 9… van de 308 Vlaamse steden en gemeenten. De Zottegemse schuldenberg verviervoudigde reeds tussen 2007 en 2015 en het einde is nog niet in zicht. Tegen 2020 stevenen we af op een schuldenberg van bijna 69 miljoen euro of 2.631 euro per Zottegems hoofd.

De meerderheid rekent zich rijk en denkt dat een financieel beleid bestaat uit het vullen van putten door leningen aan te gaan. De afbetalingslast daarvan dreigt elke vorm van toekomstig beleid compleet onmogelijk te maken”, reageert Diependaele scherp.

N-VA Zottegem staat voor een gezond financieel beleid dat éérst kijkt naar mogelijke efficiëntiewinsten en besparingen op de eigen werking. Elke euro die we uitgeven moeten we bovendien kritisch tegen het licht houden. Enkel via een actieve politiek van schuldafbouw kunnen we weer gezond worden.

De huidige coalitie van CD&V en sp.a kunnen hun samenwerking alleen maar overeind houden op kosten van de belastingbetaler, zonder enige visie. N-VA Zottegem is dan ook het enige alternatief om een andere weg in te slaan. Het is echt vijf voor twaalf”, besluit Matthias Diependaele.