Zottegem neemt afscheid van sportzaal Helios

Op 17 december 2022
Brecht Cassiman in sportzaal Helios

Deze zomer gaat het licht definitief uit in sportzaal Helios: na bijna 50 jaar intens gebruik beslist het stadsbestuur de sportzaal in het centrum van de stad te verkopen. Vaste gebruikers zoals de judo- en basketbalclub vinden vanaf volgend werkingsjaar een nieuw onderkomen in andere Zottegemse sportzalen. De stad sluit daarvoor een overeenkomst met onder meer het KA Zottegem, dat zijn eigen sporthal vanaf komend schooljaar na de schooluren ter beschikking stelt van de stad.

Zottegem streeft naar een maximale samenwerking in het efficiënte gebruik van sportzalen. Ook andere steden en gemeenten nemen in dat verband maatregelen. Het is immers niet logisch dat de ene sporthal alleen overdag gebruikt wordt, en in de andere sporthal de deur pas na de schoolbel opengaat. "Efficiënt gebruik wordt ook via Vlaamse subsidies aangemoedigd. Zo kreeg het KAZ vorig jaar een subsidie van de Vlaamse overheid voor de renovatie van de sporthal op de schoolcampus, op voorwaarde dat de sporthal ook na de schooluren werd opengesteld,” kadert schepen van sport Brecht Cassiman. “Het stadsbestuur sloot daarop een princiepsovereenkomst met het schoolbestuur, die tot een concrete samenwerkingsovereenkomst wordt uitgewerkt. Die gaat in op 1 september 2023."

Renovatie niet wenselijk

Met de verkoop van Sportzaal Helios komt een einde aan net geen 50 jaar sportieve geschiedenis in het centrum van Zottegem. De renovatie van de oude sporthal heeft op de beleidstafel gelegen, maar bleek finaal onhaalbaar. Een totaalrenovatie zou in de miljoenen lopen, voor een zaal die geen goede ruimtelijke inplanting heeft en beperkt blijft in mogelijkheden. Samen met Judoschool Zottegem en Basketbalclub Helios Zottegem ging schepen Cassiman de voorbije twee jaar op zoek naar een gedragen oplossing voor beide clubs: zo komt er dankzij de Vlaamse subsidies in de sporthal van het KAZ een vaste tatami voor gevechtsport, en ook alle clubtrainingen van BBC Helios verhuizen mee naar het KAZ. De wedstrijden worden alternerend met volleybal gespeeld in de grote sporthal van de Bevegemse Vijvers. Voor het repetitielokaal van de Vrije Kunstkring worden nog een aantal alternatieve locaties bekeken.

Openbare verkoop

Het aanpalende gebouw in de Nieuwstraat, het voormalige Centrum voor Streekgeschiedenis, wordt in één beweging mee verkocht met sportzaaal Helios. De totale kadastrale grondoppervlakte bedraagt 1.328 m² en biedt mogelijkheden voor ontwikkeling als woongebied. De openbare verkoop wordt in de loop van 2023 georganiseerd. “Naast deze ontwikkeling zetten we in Zottegem een heuse 'sportspurt' in en kijken we reikhalzend uit naar de komst van het nieuwe stadionproject. Zo kunnen nog meer Zottegemse sportverenigingen hun leden verwelkomen in een moderne en stimulerende omgeving,” besluit schepen Cassiman.