Wegenwerken leiden tot extra verkeerschaos in Tweekerkenstraat

Op 24 oktober 2016, over deze onderwerpen: Mobiliteit, Openbare werken

“STADSBESTUUR DOET ER NOG EEN SCHEPJE BOVENOP”, ZEGT N-VA-ZAP

Net op het moment dat Godveerdegem en Erwetegem kreunen onder het extra verkeer door de werken aan de N42, besliste het Zottegemse stadsbestuur om bepaalde betonvakken van de Tweekerkenstraat te vervangen. “Niet alleen bijzonder ongelukkig qua timing, maar bovendien ook compleet respectloos tegenover de buurtbewoners,” vinden gemeenteraadsleden Brecht Cassiman en Matthias Diependaele (N-VA-ZAP).

De onderhoudswerken aan de N42 (Gentweg) in Sint-Lievens-Esse doen de lokale wegen op Zottegems grondgebied dichtslibben. Vooral de Tweekerkenstraat heeft het dezer dagen zwaar te verduren. Hoewel het Agentschap Wegen en Verkeer een omleiding voorschrijft vanaf kruispunt het Vosken over Brakel naar Lierde, kiezen veel mensen voor een kortere route door Godveerdegem en Erwetegem.

Dat was te verwachten, gezien dit bij vorige werken de standaardomleidingsroute was voor het verkeer richting Geraardsbergen. “De buurtbewoners bijten door de zure appel heen, maar het ongeloof was groot toen de Tweekerkenstraat eind vorige week werd opengebroken om een rist betonvakken te vernieuwen. Onbegrijpelijk dat het stadsbestuur er zo nog een schepje bovenop doet. De verkeersellende is er deze week alleen maar groter op geworden. Totaal ongepast,” meent Cassiman.

Fractieleider Matthias Diependaele (N-VA-ZAP) treedt hem bij: “Het stadsbestuur had dit gewoon moeten voorzien. Deze ingrepen hadden nooit mogen samenvallen met de werken aan de N42. Van dergelijke grote werken wordt de stad ruim op voorhand verwittigd. En in het geval van een regelmatig contact met het Agentschap had men dit van mijlenver moeten zien komen. Zeer ongelukkig getimed dus”.

N-VA-ZAP zal tijdens de gemeenteraad van november tekst en uitleg vragen aan schepen van openbare werken Vansintjan, die nochtans in de buurt van deze werken woont. “Van iemand die de verkeerssituatie van op de eerste rij kan volgen, zou men meer respect mogen verwachten voor zijn buurtbewoners”, besluiten Diependaele en Cassiman.