Verouderd stadion kan multifunctionele sport- en recreatiesite worden

Op 29 augustus 2018, over deze onderwerpen: Sportinfrastructuur, Verkiezingen 2018

Terwijl de campagnetrein door de Egmontstad dendert, wil N-VA Zottegem de focus op de inhoud niet verliezen. Lijsttrekker Matthias Diependaele: “We vertalen graag enkele speerpunten van ons programma in concrete voorstellen. Een weldoordacht sportbeleid bleef deze legislatuur uit. Als de kiezer het toelaat, willen we voor een omwenteling zorgen, in overleg met alle betrokken sportverenigingen.”

Een van de concrete voorstellen die dit nieuw sportbeleid kan belichamen, is de toekomstvisie over het stedelijk sportstadion. Gemeentersaadslid Brecht Cassiman (plaats 5): “De verloederde aanblik van het stadion haalde niet eens een voetnoot in het masterplan sport. Nu koning voetbal binnenkort het stadion verlaat, biedt de site bijzonder veel mogelijkheden: niet alleen voor de Zottegemse atletiekclubs, maar ook voor de andere sportverenigingen en individuele sporters moet het stadion een aantrekkingspool en ontmoetingsplaats worden. Dit strookt volledig met onze visie om zo veel mogelijk Zottegemnaren aan het sporten te krijgen.”

Ook voor OCMW-raadslid Evelien De Both (plaats 4), die in Bevegem woont, is de huidige toestand van het sportstadion een doorn in het oog: “Door de geslaagde infrastructurele ontwikkelingen bij KSV Sottegem en EEG, moeten we durven breken met het beeld van een klassiek atletiekstadion: het voetbalveld kan vervangen worden door een uitbreiding van de atletieknummers en een bredere waaier aan trainingsmogelijkheden. En waarom niet hoog mikken? We kunnen de mosterd halen bij creatieve realisaties zoals het Deense “Athletics Exploratorium”, of dichter bij huis, bijvoorbeeld het nieuwe atletiekpark in Overijse dat op dit moment vorm krijgt. Laat ons samen zitten met onze atletiekclubs, de tennisclub en alle geïnteresseerde sportclubs, de visies samenvoegen en kijken welke opties realiseerbaar zijn. Het karakter kan ook deels recreatief zijn: waarom geen veilige speeltuin voorzien voor de kleinsten terwijl de ouders een uurtje sporten?”

Het mag voor N-VA nog een stap verder gaan. Brecht Cassiman: “Sloop de oude kantine en kleedkamers, en vervang de tribune door kleedkamers gekoppeld aan een grote multifunctionele ruimte: dit kan ingevuld worden door binnensport (dans, rope skipping, yoga, turnen), maar kan ook tegemoet komen aan de roep om extra locaties voor eetfestijnen, communiefeesten of expositieruimtes. Kortom, een site voor sport en spel, voor jong en oud. En laat ons vooral het lef hebben met ondernemers rond de tafel te zitten die willen participeren in het totaalproject.” Ook over het kostenplaatje is nagedacht. Evelien De Both: “We moeten af van het idee dat de stad dergelijke projecten voor 100% moet financieren. Zelfs met subsidies vanuit de Vlaamse overheid, moeten we openstaan voor andere opties: publiek-private samenwerkingen zijn hierbij een mogelijkheid, maar ook participatie van ondernemingen, de sport- & atletiekclubs of van elke Zottegemse sportliefhebber moet mogelijk zijn. Denk aan een crowdfunding waarbij iedereen “peter van een lopende meter” kan worden. Een gedurfd project, voor en door Zottegemnaren, kan begeesteren!”

N-VA Zottegem heeft nog een resem frisse ideeën klaar om Zottegem het sportbeleid te geven waar elkeen zijn gading kan vinden: ook kandidaten Samuel Paul , Kurt Gauquier en Hassan Turay hebben sport in hun DNA zitten, en geven mee vorm aan uitdagende keuzes voor een nieuw sportbeleid.