Stadhuis krijgt opknapbeurt

Op 6 april 2016, over deze onderwerpen: Stadhuis, Toerisme

Het stadhuis van Zottegem krijgt een grondige opknapbeurt. Volgens oppositiepartij N-VA/ZAP zijn er nog meer gebouwen waar werk aan is.

“Zoals eerder al vermeld, wordt de dienst Toerisme in het stadhuis gecombineerd met het Centrum voor Streekgeschiedenis”, legt schepen van Patrimonium Lieselotte De Roover (CD&V) uit. “Toerisme en erfgoed zullen steeds meer samenwerken en dat zal ook in Zottegem het geval zijn. Intussen zijn de opfriswerken in de bureaus bijna rond.”

“Ook het beheersplan is nagenoeg af, wat maakt dat in afwachting van de grondige restauratie van gevels en dak, een aantal opknapwerken aanbesteed zullen kunnen worden. De kroonlijst en de gevels zitten in de pijplijn voor 2017, zoals vorige week met Onroerend Erfgoed werd afgesproken. Dit jaar worden alvast de ramen op de eerste en de derde verdieping in eigen beheer aangepakt. Het is niets te vroeg, want het stadhuis moet weer een blikvanger op de Markt worden.”

Slechte staat

Volgen oppositiepartij N-VA/ZAP is er nog meer werk aan de winkel. “Het is een vaststelling dat vele gebouwen die eigendom zijn van de stad in slechte staat verkeren”, meent gemeenteraadslid Ghislain Diependaele. “Een voorbeeld is het gebouw in de Trapstraat waar de vroegere administratie van de dienst Openbare Werken was ondergebracht. Er zijn zeker positieve zaken te vermelden zoals de aanpak van het kasteel van Breivelde. Maar volgens ons kan een betere monitoring van de staat van het patrimonium ertoe bijdragen dat we korter op de bal spelen voor het onderhoud.”

N-VA/ZAP vraagt het stadsbestuur om een inventaris op te maken met een stand van zaken van de staat van het stedelijk patrimonium en daar een actieplan aan te verbinden.

Bron: Het Nieuwsblad/Regionaal: Vlaamse Ardennen - Gentse Rand, Wo. 06 Apr. 2016, Pagina 5