“Stad laat buurtbewoners Gentse Steenweg in de kou staan!”

Op 6 maart 2016, over deze onderwerpen: Gentse Steenweg, Mobiliteit

Al meer dan anderhalf jaar onderhandelen de stad Zottegem en het Vlaamse gewest over de overdracht van de N42a van het gewest naar de stad. Na een vraag aan het college op de gemeenteraad van N-VA-ZAP-fractieleider Matthias Diependaele blijkt dat de onderhandelingen volledig in het slop zitten en dat de stad zo de buurtbewoners vierkant in de kou laat staan.

Sinds de aanleg van de N42 (Europaweg) heeft de gewestweg N42a (Gentse Steenweg) enkel nog een lokale verkeersfunctie. Het is dan ook de gangbare praktijk dat dergelijke wegen door de lokale overheid worden overgenomen van het gewest; inclusief een financiële compensatie voor een herinrichting. Sinds 2014 lopen er zulke onderhandelingen tussen de stad Zottegem en de Vlaamse overheid.

Buurtbewoners klagen al jaren over overdreven snelheid en gevaarlijke situaties voor zwakke weggebruikers. Ondanks het snelheidsregime van 50km/u werkt vooral het stuk tussen de Buke (Sotto’s) en de rotonde aan de Langestraat verleidelijk op mensen met een zware voet. In de buurt wonen vele jonge gezinnen en is er de school van Grotenberge. Snelheidsremmende ingrepen dringen zich dus op!”, schetst Matthias Diependaele de situatie.

Anderhalf jaar geleden overhandigden de buurtbewoners daarover nog een petitie aan het college. Men wist dus goed wat er aan de hand was, maar door het stuklopen van de onderhandelingen ontloopt het stadsbestuur haar verantwoordelijkheid en laat ze een gevaarlijke situatie bestaan. De overdracht zou zijn vastgelopen op de financiële compensatie. “Die waren nochtans ruim voldoende: de stad kreeg liefst 200.000€ om via ingrepen de verkeersveiligheid te verhogen. Dat hoeft trouwens allemaal niet zo veel te kosten: denk aan het weghalen van de markering in het midden van de rijbaan, waardoor auto’s kunnen parkeren op de rijbaan en zo snelheidsremmend werken”, gaat Diependaele verder.

Het Agentschap Wegen en Verkeer kon al die tijd geen ingrepen doen op de gewestweg gezien de lopende overdrachtsprocedure. Het stadsbestuur heeft veel tijd verspeeld, ontloopt zijn verantwoordelijkheid eens te meer en laat de buurt aan haar lot over. Onaanvaardbaar voor N-VA-ZAP. “Verkeersveiligheid is voor ons prioritair. We zullen op deze nagel blijven kloppen om de stad kleur te laten bekennen: ofwel voorziet men de onderhandelingen van een doorstart ofwel geeft men gewoon toe dat het voor hen niet belangrijk is.”, besluit Diependaele.

Op de gemeenteraad van 21 maart zal N-VA het onderwerp opnieuw op tafel leggen, na eerdere vragen op de raad van september en december ’15.