Ruim pakket herstelmaatregelen voor Zottegem

Op 6 december 2020
Evelien De Both

Onder impuls van N-VA-schepen Evelien De Both lanceert de stad Zottegem een nieuwe reeks maatregelen om de lokale economie te ondersteunen in deze tweede lockdown. Zo zullen bezoekers van de stad tot 4 januari twee uur gratis mogen parkeren in de centrumstraten. Bovendien zal de horeca in 2021 vrijgesteld worden van terrasbelasting en zullen ondernemingen die in 2021 starten, geen milieubijdrage moeten betalen. Opnieuw een mooi pakket aan steunmaateregelen om onze stad door de coronacrisis te loodsen.

“De coronacrisis raakt iedereen en de gevolgen zullen nog lang voelbaar zijn. Met de tweede verplichte sluiting van heel wat handelszaken is het meer dan ooit nodig om de lokale economie te ondersteunen met een pakket van toekomstgerichte steunmaatregelen. Lokale handelaars spelen een belangrijke rol in de ontwikkeling van een stad. Er is niet alleen het economische aspect, een goed draaiende lokale middenstand zorgt ook voor heel wat ecologische, sociale en buurtversterkende voordelen,” zegt N-VA-schepen van lokale economie Evelien De Both

Tweede pakket steunmaatregelen

Bij de eerste lockdown in het voorjaar werden al een aantal steunmaatregelen genomen, zoals de lancering van de Hart voor Zottegembon, uitbreiding van 'corona-terrassen', tijdelijk gratis parkeren in het centrum en de opheffing van de terrasbelasting voor horecazaken.

Bij de tweede lockdown dit najaar breit het stadsbestuur daar een vervolg aan met deze maatregelen:

• Lancering van de kraslotenactie bij take-away;
  • Vier gratis parkeerzaterdagen in december;
  • Stadcentrum wordt tot en met 4 januari een blauwe parkeerzone: bezoekers kunnen zo twee uur gratis parkeren in de centrumstraten, met voorlegging van de parkeerschijf.
  • Geen inning van terrasbelasting in 2021. Wanneer de horeca weer open mag, zal het stadsbestuur terrasuitbereidingen zo veel mogelijk faciliteren.

Ook voor starters doet het stadsbestuur een extra inspanning:

• Ondernemingen die in 2021 opstarten, hoeven in 2021 geen milieubijdrage te betalen.
  • Het stadsbestuur voorziet een financiële tussenkomst bij hun inschrijving in de KBO (Kruispuntbank voor Ondernemingen).

"Met deze maatregelen hopen we de starters een beetje financiële ademruimte te geven. Zij zorgen immers voor vernieuwing en werkgelegenheid en geven extra zuurstof aan onze lokale economie”, vervolgt schepen De Both.

Heropleving van onze stad

Met dit pakket aan steunmaatregelen doet het stadsbestuur een serieuze financiële inspanning om de stad en de lokale economie doorheen deze coronacrisis te loodsen. De lokale handelaars vormen mee het bruisende hart van onze stad, een bruisend leven waar we allemaal samen naar aftellen. Samen met heel wat andere initiatieven, onder andere voor senioren, studenten en verenigingen, zal dit relanceplan bijdragen aan de heropleving van onze stad. De gevolgen van de coronacrisis zijn groot voor iedereen, en alleen samen geraken we hier door.