Renovatie stedelijke ontmoetingscentra succesvol gestart

Op 14 februari 2021
Evelien De Both bij OC Velzeke

De opwaardering van het stedelijke patrimonium is een van de prioriteiten van het stadsbestuur. Ook de stedelijke ontmoetingscentra - acht in totaal voor Zottegem - komen daarbij aan bod. Het zijn plaatsen van ontmoeting en verbinding, waar inwoners, verenigingen en scholen samenkomen voor culturele en sociale activiteiten. Het OC Velzeke werd als eerste gerenoveerd, met een verbluffend resultaat!

Grondige opknapbeurt OC Velzeke

Het stadsbestuur wil de komende jaren stelselmatig alle ontmoetingscentra renoveren. Het OC Velzeke kwam als eerste aan de beurt omdat dit centrum het meest gebruikt wordt. Voor de coronacrisis was het elk weekend verhuurd, een logische prioritaire keuze dus. De volgende in de rij is het OC Strijpen, dat ook dit jaar nog grondig gerenoveerd wordt.

De afgelopen maanden werd hard gewerkt om het OC Velzeke om te toveren tot een echt pareltje. Het kreeg een nieuwe keuken en vloer en werd volledig herschilderd. Een nieuwe en leuke blikvanger is een groot krijtbord, waarop de toeristische trekpleisters in de kijker gezet worden. Voor de creatieve invulling ervan zorgde de stedelijke kunstacademie (SABK). Elk centrum zal op termijn zo'n krijtbord krijgen om de troeven van elke deelgemeente in beeld te brengen.

Plaatsen van ontmoeting en verbinding

“De renovatie van de ontmoetingscentra is een belangrijke stap in de opwaardering van ons stedelijke patrimonium", zegt schepen van patrimonium Evelien De Both. "Het kadert bovendien in een belangrijke dienstverlenende functie van de stad, namelijk het beschikbaar stellen van ruimtes voor ontmoeting en samenwerking. De ontmoetingscentra zijn de plaatsen bij uitstek waar onze verenigingen, scholen en inwoners terecht kunnen voor culturele en sociale activiteiten. Ook voor de seniorenbewegingen zijn ze van groot belang: door senioren samen te brengen helpen ze de vereenzaming te bestrijden."

Momenteel zijn de ontmoetingscentra gesloten door de coronamaatregelen, maar zodra de crisis onder controle is we weer veilig kunnen samenkomen, kunnen de deuren weer open. “We kijken ernaar uit om de Zottegemnaar te verwelkomen in het vernieuwde OC Velzeke!” glundert schepen De Both.