Red je huisdier bij woningbrand

Op 24 mei 2018, over deze onderwerpen: Dierenwelzijn

N-VA Zottegem wil de huisdiersticker ingang laten vinden in onze stad. Die maakt in een oogopslag duidelijk welke dieren in een woning aanwezig zijn. “Zo kan de brandweer meer dierenlevens redden bij calamiteiten”, stelt Matthias Diependaele. De partij doet het voorstel op de gemeenteraad van 28 mei.

De Vlaming houdt van huisdieren. Naar verluidt zouden 1 op 5 Vlaamse gezinnen een hond hebben en 1 op 4 een kat. Maar elk jaar worden tientallen tot zelfs honderden dieren jammer genoeg het slachtoffer van een woningbrand, een CO2-vergiftiging of zelfs wateroverlast. Dierenlevens die in veel gevallen gered hadden kunnen worden, omdat de brandweer niet altijd weet heeft welke dieren in huis zijn.

Een huisdiersticker kan soelaas bieden. Aangebracht op de woning of brievenbus, maakt deze in een oogopslag duidelijk welke dieren in een woning vertoeven. In het geval van onregelmatigheden, kan de brandweer hiermee rekening houden. Die tracht altijd zoveel mogelijk mensenlevens te redden en materiële schade tot een minimum te beperken. Met een huisdiersticker genieten ook onze huisdieren van maximale bescherming.

Uiteraard blijft de veiligheid van onze brandweermensen altijd voorop staan. “Dat is evident. Mijn eigen broer is vrijwillig brandweerman in Zottegem. Zij kunnen het best inschatten of ze zichzelf niet in gevaar brengen bij het redden van dieren”, zegt Diependaele.

Een aantal gemeenten biedt momenteel op eigen houtje een vorm van huisdiersticker aan. Om dit te stroomlijnen, geeft Vlaams minister van Dierenwelzijn Ben Weyts steden en gemeenten nu de kans om in te tekenen op een uniforme sticker op kosten van de Vlaamse overheid. “We vragen de stad om hier sito presto op in te tekenen. Eens de sticker er is, moeten we er de nodige reclame rond maken om zoveel mogelijk stickers in het straatbeeld te krijgen”, besluit Matthias Diependaele.