Pop-upspeelplein kleurt deze zomer de Zottegemse markt

Op 26 april 2021
Evelien De Both en Brecht Cassiman

Als ouder een terrasje doen terwijl de kinderen naar hartenlust kunnen spelen: het kan deze zomer niet alleen aan de Bevegemse Vijvers, maar ook op het Zottegemse marktplein. Van begin juli tot eind september tovert het stadsbestuur een deel van de autovrije markt om tot een pop-upspeelplein. Leuk voor de kinderen, een opsteker voor de horeca en een meerwaarde in tijden van staycation.

Kindvriendelijke boost

Het idee voor een pop-upspeelplein in het hart van de stad leefde al langer bij het stadsbestuur, maar werd door de uitbraak van de coronapandemie vorig jaar on hold gezet. Uitstel bleek geen afstel, want van 5 juli tot 30 september zal het eerste pop-upspeelplein de Zottegemse markt kleuren. Het wordt een constructie van 8 op 10 meter, beveiligd door een zandbak als ondergrond, met daarin speeltoestellen met verschillende spelprikkels. Kinderen tussen 2 en 12 jaar kunnen er klimmen, hangen, glijden of rusten.

N-VA-schepen van Middenstand Evelien De Both: 'Het is de bedoeling dat we dit pop-upverhaal nog tweemaal herhalen de komende jaren. Met deze zomerspeeltuintjes willen we ons centrum aantrekkelijker maken voor gezinnen en de omliggende handels- en horecazaken een boost geven na een uitputtend coronajaar.'

'Naast het wandel- en fietstoerisme in Zottegem past een levendig centrum natuurlijk in het staycationverhaal, waar we willens nillens lijken op af te stevenen', vult N-VA-schepen van Toerisme en Citymarketing Brecht Cassiman aan. 'Een vakantiegevoel creëren in eigen stad, daar dragen initiatieven als dit pop-upspeelplein zeker toe bij. Het speelplein zal trouwens geen belemmering vormen voor de ruimte die nodig is voor andere activiteiten.'

Verhuis naar vaste plek

Aan elk pop-upverhaal komt natuurlijk een einde, maar de gedane investeringen hebben een dubbel effect. Na drie maanden zomerpret wordt het pop-upspeelplein verplaatst van de markt naar een van de vele stedelijke speelpleintjes, waar de speeltoestellen hun nieuwe vaste stek krijgen. Zo maakt het stadsbestuur in één adem werk van de vernieuwing van de bestaande speelpleintjes.