Oppositie roept commissie intergemeentelijke samenwerking samen

Op 14 maart 2017, over deze onderwerpen: Intergemeentelijke samenwerking

Open Vld, N-VA-ZAP en Groen leggen op de gemeenteraad van 20 maart een motie neer om de commissie intergemeentelijke samenwerking samen te roepen. Deze verplichte gemeenteraadscommissie kwam deze legislatuur nog maar twee keer samen, ondanks aandringen van de oppositie. “De actualiteit maakt transparantie in de intergemeentelijke samenwerkingsverbanden meer dan ooit nodig“, klinkt het bij de gezamenlijke oppositie.

Het gemeentedecreet schrijft voor dat deze legislatuur in alle Vlaamse gemeenten een commissie intergemeentelijke samenwerking wordt opgericht. Naar de letter van het decreet moet die “waken over de afstemming van het gemeentelijk beleid op het beleid van de intergemeentelijke samenwerkingsverbanden en verzelfstandigde agentschappen van de gemeente”.

De commissie werd in Zottegem opgericht op 17 juni 2013. “Jammer genoeg bleef ze meer dan twee jaar dode letter en werd ze niet samengeroepen”, merkt Bart Lateur van Open Vld op. “Ze kwam nog maar twee keer samen. De eerste keer was op 30 november 2015. Dat was een heel constructieve vergadering. Er werden concrete afspraken gemaakt, maar daarna werd het stil. Het is typerend voor Zottegem dat deze lijn nooit werd doorgetrokken.

De actualiteit de laatste weken maakt duidelijk dat de roep naar transparantie binnen het kluwen van intergemeentelijke samenwerkingsverbanden groot is. Volgens een niet volledige overzichtslijst participeert Zottegem in maar liefst 52 verschillende verbanden. “Aangezien de vertegenwoordigers van de stad daarover nooit terugkoppelen in de voorziene commissie, ontbreekt elke vorm van transparantie. Waar zijn al die structuren mee bezig? Welke participatie is er vanuit Zottegem en welke vergoedingen staan daar tegenover? Dit zijn allemaal zaken die we willen bespreken in de commissie”, gaat Matthias Diependaele (N-VA-ZAP) verder.

In de gemeenteraadscommissie vragen de oppositiepartijen terugkoppeling vanuit de grootste intergemeentelijke samenwerkingsverbanden en een totaaloverzicht van participaties vanuit Zottegem. “Tot slot willen we ook de relevantie van deelname van de stad aan een aantal verbanden bekijken in de commissie. Van sommige moeten we ons serieus afvragen wat de meerwaarde nog is. Zo participeren we blijkbaar in een samenwerkingsverband van crematoria gelegen in Lochristi, Sint-Niklaas, Aalst en Frasnes-Lez-Anvaing”, besluit Groen-raadslid Heidi Schuddinck.