Oplossing in de maak voor kleinste rotonde van Zottegem

Op 21 september 2019, over deze onderwerpen: Mobiliteit

Het stadsbestuur van Zottegem denkt na over een oplossing voor de rotonde bij de Deinsbekestraat, Bijlokestraat en Arthur Gevaertlaan. Niet de rotonde, wel de aanvoer ernaartoe is volgens schepen van Mobiliteit Matthias Diependaele het probleem.

De rotonde bestaat uit niet meer dan enkele betonblokken en verkeersborden en dat veroorzaakt verwarring. Veel bestuurders beschouwen het immers als een gewoon kruispunt waar de voorrang van rechts geldt. Het is oppositiepartij Groen die aandringt op een oplossing. “Veel bestuurders beseffen niet dat het een rotonde is en dus ook niet dat de regels van een rotonde er gelden”, motiveert gemeenteraadslid Heidi Schuddinck. “Getuige daarvan de recente ongelukken. Een duidelijke signalisatie zou volgens ons aan het probleem kunnen verhelpen.”

Wegversmallingen

Schepen van Mobiliteit Matthias Diependaele (N-VA) erkent het probleem. Hij geeft aan dat niet de omvang van de rotonde een probleem is, wel de aanvoer ernaartoe. “Dat zie je vooral in de Arthur Gevaertlaan”, legt Diependaele uit. “Die is ter hoogte van de rotonde zo breed dat de aandacht van de bestuurders wordt afgeleid. We denken er daarom over na om de aanvoerroute naar de rotonde te versmallen door middel van bloembakken of wegmarkeringen. Dat zal leiden tot trager verkeer waardoor de aandacht van bestuurders automatisch op de rotonde wordt gevestigd. Een volledige herinrichting van de Arthur Gevaertlaan zou ook een deel van de oplossing kunnen zijn. Zo zou de aanleg van fietspaden de nodige versmalling kunnen creëren en we denken ook na of het wenselijk is om parkeerplaatsen aan te leggen in de straat. Die waren vooral nodig tijdens de werken aan de OCMW-site, maar sinds de aanleg van de nieuwe parking is dat misschien niet meer het geval”, besluit Diependaele.

Bron: Het Nieuwsblad/Regionaal: Vlaamse Ardennen - Gentse Rand - 21 Sep. 2019, Pagina 5