Onderhandelingen rond overname Gentse Steenweg blijven aanslepen

Op 8 maart 2016, over deze onderwerpen: Gentse Steenweg, Mobiliteit

Het blijft wachten op de overdracht van de Gentse Steenweg (N42a) van het Vlaams Gewest naar de stad Zottegem. Oppositiepartij N-VA/ZAP vindt dat de stad onterecht talmt. Maar het stadsbestuur houdt voet bij stuk en wil eerst goede voorwaarden op papier zien staan.

Al meer dan anderhalf jaar onderhandelen de stad Zottegem en het Vlaamse Gewest over de overdracht van de N42a van het gewest naar de stad. “De onderhandelingen blijken in het slop te zitten”, klaagt gemeenteraadslid Matthias Diependaele (N-VA/ZAP). “Sinds de aanleg van de N42 (Europaweg) heeft de gewestweg N42a (Gentse Steenweg in Leeuwergem en Grotenberge) enkel nog een lokale verkeersfunctie. Het is dan ook de gangbare praktijk dat dergelijke wegen door de lokale overheid worden overgenomen van het Gewest, inclusief een financiële compensatie voor een herinrichting. Sinds 2014 lopen die onderhandelingen tussen de stad Zottegem en de Vlaamse overheid.

Anderhalf jaar geleden overhandigden buurtbewoners nog een petitie aan het stadsbestuur over de verkeerssituatie op deze weg. “Buurtbewoners klagen al jaren over overdreven snelheid en gevaarlijke situaties voor zwakke weggebruikers”, zegt Diependaele.

Ondanks het snelheidsregime van 50 kilometer per uur lokt vooral het stuk tussen de Buke en de rotonde aan de Langestraat bestuurders met een zware voet. In de buurt wonen vele jonge gezinnen en staat de school van Grotenberge. Snelheidsremmende ingrepen dringen zich dus op. Door het stuklopen van de onderhandelingen ontloopt het stadsbestuur zijn verantwoordelijkheid en laat het een gevaarlijke situatie bestaan. Het Gewest zelf kan tijdens de onderhandelingen geen werken uitvoeren.”

 

Geen ondoordachte beslissing

Volgens schepen van Openbare Werken en Verkeer Peter Vansintjan (CD&V) gaat het om meer dan de Gentse Steenweg alleen. “Enerzijds moeten we zeker zijn dat we voldoende middelen krijgen van het Gewest om de wegen te kunnen onderhouden. Anderzijds wil het Gewest ook een aantal wegen, waaronder de Tweekerkenstraat, van de stad overnemen. De stad moet voor die wegen ook geld overdragen aan het Gewest om die wegen te onderhouden. We moeten als goede huisvaders de middelen van de Zottegemnaren beheren en dus geen ondoordachte beslissingen nemen.”

“Op de Gentse Steenweg hebben we de maximumsnelheid van 50 kilometer per uur ingesteld. We plaatsen daar onze snelheidsborden op geregelde basis en de politie doet er flitscontroles. De onderhandelingen voor de overname van de gewestwegen proberen we zo vlug mogelijk af te ronden, maar niet tegen elke prijs. Zodra de Gentse Steenweg overgenomen is, kunnen we een aantal structurele snelheidsvertragende maatregelen invoeren.”

 

Het Nieuwsblad/Regionaal: Vlaamse Ardennen - Gentse Rand, Di. 08 Mar. 2016, Pagina 3

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is