Nog gewestwegen onderweg naar Zottegem

Op 14 oktober 2016, over deze onderwerpen: Mobiliteit

Recent maakten we melding dat er witte rook te zien is in het dossier van de overdracht van de Gentse steenweg (N42a) van Vlaanderen naar de stad Zottegem. Uit parlementaire vragen van N-VA-ZAP fractieleider Matthias Diependaele blijkt dat nu ook delen van de N462 en N454 richting Zottegem komen. “Een goede zaak om ons mobiliteitsbeleid echt in handen te nemen”, zegt Diependaele.

Matthias Diependaele deed navraag bij mobiliteitsminister Ben Weyts welke gewestwegen er in de nabije toekomst nog richting Zottegem zouden overgedragen worden. Naast de N42a, blijkt het nog te gaan om delen van de N462 en de N454:

• N462: het stuk Buke vanaf de N42 Europaweg tot aan de rotonde van de Heldenlaan (= 2,7 km)
  • N454: de Godveerdegemstraat vanaf de Tweekerkenstraat tot aan de Grotenbergestraat (= 1,8 km)

Voor beide stukken werd een raming gemaakt van de benodigde kosten om de wegen weer in optimale staat te krijgen. Voor de N462 gaat het om 282.457 euro en voor de N454 gaat het om 389.581 euro. Deze bedragen zal de stad Zottegem dus krijgen bij de overdracht. In beide gevallen hoopt het Agentschap Wegen en Verkeer op een overdracht voor de start van de winter.

N-VA-ZAP is opgetogen dat deze centrumstraten in handen van de stad komen. “Zo kunnen ze meegenomen worden in het gemeentelijk mobiliteitsbeleid. Belangrijker nog is dat we nu zelf ingrepen kunnen doen om de verkeersveiligheid te verhogen”, besluit Matthias Diependaele.