Nieuwe stap in dossier N42 tussen Wetteren en Zottegem

Op 7 december 2020
Evert De Smet

De Vlaamse Regering keurde op 4 december het Ruimtelijk Uitvoeringsplan (GRUP) van de N42 tussen Wetteren en Zottegem goed. De herinrichting van dit stuk van de N42 naar een primaire weg is hard nodig voor de bereikbaarheid én de verdere economische ontwikkeling van de hele regio Zuid-Oost-Vlaanderen. De N-VA-afdelingen van Zottegem en Oosterzele zijn alvast heel blij met deze nieuwe stap in een dossier dat al heel lang aansleept.

Meer verkeersveiligheid en economische kansen

De N42 is een belangrijk dossier voor de hele regio. Dankzij de ombouw van het deel tussen Wetteren en Zottegem wil de Vlaamse Regering zorgen voor een vlotte en veilige doorstroming voor het verkeer. Daarbij houdt ze rekening met alle vervoersmodi: voetgangers, fietsers en gemotoriseerd vervoer. Ondanks de onverantwoorde tegenkantingen van verschillende groeperingen en politieke partijen bewijst de Vlaamse Regering met deze beslissing dat ze niet afwijkt van haar plannen en resoluut kiest voor de toekomst en de ontwikkeling van dit deel van Oost-Vlaanderen. Dat is om tal van redenen een goede zaak voor iedereen in de ruime regio.

Na de goedkeuring van dit GRUP volgen er nog een aantal stappen voor de eerste spade in de grond kan. Evert De Smet, schepen van Mobiliteit in Zottegem, licht toe: “Het is duidelijk dat de Vlaamse Regering dit dossier niet loslaat en er écht mee aan de slag wil. De lokale besturen van de ganse regio zijn daar ook vragende partij voor. Het is NU nodig om te handelen, dit dossier sleept al te lang aan. Ik roep iedereen dan ook op om te stoppen om die plannen te dwarsbomen en eindelijk te kiezen voor meer verkeersveiligheid en economische kansen. Voor steden en gemeenten als Oosterzele, Zottegem, Brakel, Lierde en Geraardsbergen is dat van vitaal belang in de toekomst."

Beide N-VA-afdelingen zijn dan ook zeer verheugd over de vastberadenheid van de Vlaamse Regering én de bevoegde ministers Zuhal Demir en Lydia Peeters in dit dossier en zullen alles van zeer nabij blijven opvolgen. Ze rekenen erop dat ook andere lokale besturen dat gaan doen. Alleen door samen te werken kan er schot komen in dit dossier.