Nieuwe kinderopvang in de Trapstraat 43

Op 4 november 2020, over deze onderwerpen: Patrimonium
Evelien De Both

Het gebouw waar ooit de dienst stedenbouw van stad Zottegem gevestigd was, wordt gerestaureerd en ingericht als kinderopvangplaats. Daarmee slaat het stadsbestuur twee vliegen in één klap: de gebouwen aan de Trapstraat 43 worden na jaren van verkommering eindelijk gerenoveerd én er wordt ingespeeld op de stijgende vraag naar extra kinderopvangplaatsen in het stadscentrum.

Forse uitbreiding kinderopvang

Voor 2021 voorziet het Zottegemse meerjarenplan in een investeringsbudget van 300.000 euro voor de uitbreiding van kinderopvang in het centrum van Zottegem. Schepen van Patrimonium Evelien De Both licht toe: “Het is de bedoeling om het gebouw te restaureren en toegankelijk te maken. Het krijgt een nieuw dak, de straatgevel wordt verfraaid en de elektriciteit vernieuwd”.

Het Steunpunt Kinderopvang oordeelde na een bezoek dat de gelijkvloerse verdieping zich ideaal leent voor een kinderopvang met 18 plaatsen. “Een kindvriendelijke binnen- en buiteninrichting is dus prioritair”, benadrukt Evelien. “Zo worden het sanitair en de keuken op maat van een moderne kinderopvang ingevuld. Er komt ook een nieuwe overdekte buitenruimte, die de peuters bijkomende speelruimte moet bieden. De toegang naar de kinderopvang voorzien we langs de tuin aan de parking Molenstraat.”

Bedoeling is om het gebouw via verhuring aan samenwerkende onthaalouders ter beschikking te stellen, onder begeleiding van de Dienst Gezinsopvang Zottegem.

Herbestemming stadspatrimonium

In 2012 verhuisden alle stadsdiensten naar het administratief centrum Sanitary. Sindsdien is de herbestemming van de voormalige dienst stedenbouw in de Trapstraat een prioriteit voor het Zottegemse stadsbestuur. “Er werden duidelijke keuzes gemaakt”, duidt Evelien. “Van sommige panden nemen we afscheid, zoals het oud vredegerecht. Voor de andere gebouwen voorzien we een concreet investeringsbudget met het oog op een nuttige invulling en herwaardering.”

Het stadsbestuur start het dossier voor de Trapstraat 43 wordt nog dit najaar op en maakt nu werk van de aanstelling van een architect met lokale inslag.