“Niet langer goedkoopste zwembad op de kap van de belastingbetaler”

Op 20 juni 2019, over deze onderwerpen: Sportinfrastructuur

Vanaf 1 september betaal je voor een zwembeurt in het stedelijk zwembad 3 in plaats van 2 euro. Een noodzakelijke ingreep volgens schepen van Sport Brecht Cassiman (N-VA): “De verhouding inkomsten-uitgaven is al jaren volledig uit balans.”

Een rationele keuze waar oppositiepartij SP.A zich maar moeilijk in kan vinden. “In het verleden hebben we er altijd voor gekozen om de tarieven laag te houden. Zwemmen moet betaalbaar blijven en mag geen elitesport worden”, verwoordt gemeenteraadslid Peter Roman (SP.A) het ongenoegen.

“We hebben vroeger bewust de tarieven betaalbaar gehouden om op die manier het Zottegemse zwembad aantrekkelijk en concurrentieel te houden met omliggende zwembaden die vaak over meer troeven beschikken. Een zwembad uitbaten kost de stad uiteraard centen, maar de Zottegemnaar betaalt al voor het zwembad via belastingen. Met deze tariefverhoging betalen ze nu een tweede keer. Het stadsbestuur gaat ervan uit dat de prijsstijging voor meer inkomsten zal zorgen, maar de hoge prijzen kunnen ook bezoekers afschrikken.”

Ook met het oog op de zoektocht naar de nieuwe uitbating van de cafetaria vindt Roman de prijsstijging een slechte zaak. “Als je weet dat ook veel bezoekers van buiten Zottegem komen, en voor niet-inwoners de toegangsprijzen nog hoger worden, dan zal dit ongetwijfeld wel gevolgen hebben voor het aantal bezoekers.”

Schepen van Sport Brecht Cassiman (N-VA) haalt cijfers boven om de beslissing kracht bij te zetten. “Een zwembad mag verlies maken, maar het kostte de stad en haar inwoners het voorbije jaar meer dan 600.000 euro. De tarieven werden sinds 2012 door de vorige schepen bevroren, waardoor het verlies in 2018 opliep tot 365.000 euro.”

“Bovendien blijkt uit een steekproef van de sportdienst dat een op drie zwembadbezoekers niet in Zottegem woont. Je kan de stijgende kosten niet blijven verhalen op je eigen inwoners, terwijl mensen van buiten Zottegem zich tegen hetzelfde bodemtarief elke week uitleven in het zwembad”, zegt Cassiman. “Daarom zal een niet-Zottegemnaar vanaf september een euro meer betalen dan een Zottegemnaar. Meer dan logisch, want een Zottegemnaar draagt al bij tot de werkingskosten via de gemeentebelastingen. Niemand verhoogt graag tarieven, maar als het is om het goedkoopste zwembad van Vlaanderen te willen zijn op kosten van de Zottegemse belastingbetaler, dan pas ik daarvoor.”