N-VA Zottegem vragende partij voor peukentegels

Op 11 april 2018, over deze onderwerpen: Sluikstorten

Sedert verleden jaar is Vlaanderen gestart met het leggen van peukentegels op plaatsen waar mensen moeten wachten.  In eerste instantie werden een duizendtal ‘peukentegels’ gelegd in het kader van een proefproject in de strijd tegen zwerfvuil. N-VA zou er graag ook enkele in Zottegem zien. “Op het Stationsplein, de Markt en in de Stationsstraat is er nood aan dergelijk systeem door de vele sigarettenpeuken die er op straat liggen”, stelt N-VA-ZAP gemeenteraadslid Rik Vandeputte.

Een peukentegel kan je nog best omschrijven als een asbak in de grond in de vorm van een tegel. Ze worden best strategisch geplaatst op plekken waar veel rokende voorbijgangers zich ophouden, bijvoorbeeld in de buurt van horeca of aan haltes van openbaar vervoer.

“Vilvoorde heeft onlangs de resultaten van hun proefproject bekend gemaakt.”, steekt Rik Vandeputte van wal.  “Elke tegel leverde op jaarbasis méér dan 6.000 peuken op. Allemaal peuken die dus niet meer op de grond worden gegooid en in de natuur terecht komen of moeten worden opgekuist. Een resultaat dat als voorbeeld kan dienen voor Zottegem.”, gaat Vandeputte verder.

De kostprijs is beperkt en ze nemen geen extra ruimte in. De strijd tegen sigarenpeuken is nodig: ze vergaan pas na jaren en zijn verantwoordelijk voor ongeveer de helft van het zwerfafval. “Ook in Zottegem worden we jammer genoeg geconfronteerd met veel peuken in het straatbeeld, vooral in het winkelcentrum. Daarom zullen we op de volgende gemeenteraad opnieuw mijn voorstel van 2017 van onder het stof halen. Toen antwoordde de meerderheid trouwens dat de eerste resultaten van het proefproject zouden afgewacht worden.”, besluit Vandeputte.