N-VA-ZAP wil af van terrasbelasting in Zottegem

Op 30 juni 2016, over deze onderwerpen: Middenstand

Cafés of restaurants die in Zottegem een terras willen uitstallen, betalen daarvoor belastingen. “Na de stadskernrenovatie is het tijd om ook een kernversterkend beleid te voeren. Daarom vragen we de afschaffing van die terrasbelasting”, stelt N-VA-ZAP-fractieleider Matthias Diependaele.

Horeca-uitbaters betalen vandaag de dag een gemeentebelasting als ze een terras willen inrichten op openbaar domein. Die wordt berekend op de grootte en de periode waarin het terras geplaatst zal worden. Een voorbeeld: een terras van 100 stoelen neemt ongeveer 132 vierkante meter in beslag. Caféhouders die dat in de zomer willen uitstallen op de Zottegemse markt, moeten hiervoor 330€ neertellen. Voor een heel jaar betalen ze net geen 500€.

“Voor de stad zijn dit allesbehalve monsterbedragen, maar voor onze horeca is het een slok op de borrel.”, argumenteert Diependaele. N-VA-ZAP heeft altijd gesteld dat de stadskernrenovatie op zich niet voldoende is om ons centrum nieuw leven in te blazen. Daarvoor is ook een kernversterkend beleid nodig. Vlaanderen is een horecaregio bij uitstek. Zottegem als “Poort van de Vlaamse Ardennen”, moet hier nog meer de kern van haar beleid van maken. Een bloeiende middenstand betaalt zich bovendien sowieso terug richting de stadskas.

Matthias Diependaele: “Principieel hebben wij geen probleem met de belasting. Het is verdedigbaar om een prijs te vragen voor het gebruik van het openbaar domein voor commerciële doeleinden. Maar we denken dat het goed is om de horeca wat extra te ondersteunen na de stadskernrenovatie. Zeker nu blijkt dat er opnieuw moet gewerkt worden in het centrum om herstellingen uit te voeren. We broeden trouwens op nog enkele ideeën voor de rest van de middenstand ook.”

“Het reglement op het zetten van een terras blijft natuurlijk wel bestaan. Dus je hebt nog steeds een vergunning nodig om een terras te mogen zetten op openbaar domein.” besluit Diependaele.