N-VA wil meer pop-ups in Zottegem

Op 26 februari 2018, over deze onderwerpen: Middenstand

Vorig jaar werd aangekondigd dat pop-up-winkels gingen worden aangemoedigd en ondersteund. Een jaar later kwam daar nog niets van in huis. N-VA-jongerenvoorzitter Arne De Koninck (24) pleit alvast voor meer pop-ups in Zottegem. Deze zomer baatte hij zelf nog met succes ‘De Mossel Pop-up’ uit in de Stationsstraat. “Samen met de permanente winkels zorgen pop-ups voor een unieke winkelbeleving in onze stad”. vindt Arne De Koninck.

Reeds vorig jaar kondigde het stadsbestuur aan een project op poten te zetten voor ondernemers die in Zottegem een pop-up wouden starten. De bedoeling was om panden die al geruime tijd leegstonden te verhuren aan een voordeligere prijs. Op die manier werd het financiële risico voor de huurder kleiner en haalde de verhuurder inkomsten uit zijn pand. Een win-winsituatie dacht schepen De Roover. Maar een jaar later werd dit project nog altijd niet opgestart. “Een pop-up is de ideale manier om een nieuw concept uit te proberen en te proeven van het ondernemerschap. Indien geslaagd kan makkelijk de overstap gezet worden naar een permanente winkel. En dat is natuurlijk het grote voordeel van dit concept.” zegt Arne De Koninck.

Zottegem heeft meer dan ooit nood aan jonge ondernemers die met hart en ziel unieke concepten uitwerken en in de markt zetten.” gaat De Koninck verder. Daarom wil de jonge N-VA’er het stadsbestuur oproepen het project nieuw leven in te blazen. Fractieleider Matthias Diependaele treedt De Koninck bij en zal het stadsbestuur er op de gemeenteraad van februari over bevragen. “We moeten jonge ondernemers aanmoedigen de sprong te wagen een pop-up te starten. Als stad kan je dat perfect ondersteunen zonder kosten. Onbegrijpelijk dat het stadsbestuur dit project op de lange baan wil schuiven.” besluit Diependaele.