N-VA wil automatische doorverwijzing naar Hulpkas

Op 10 mei 2016, over deze onderwerpen: OCMW Zottegem

Het OCMW gaat niet in op het voorstel van N-VA/ZAP om de cliënten automatisch door te verwijzen naar de Hulpkas voor Ziekte en Invaliditeit. Het OCMW vindt dat dit niet zijn taak is en dat er genoeg keuze bestaat.

Wij staan als partij kritisch tegenover de verzuiling van deze sector”, zegt OCMW-raadslid Rik Vandeputte (N-VA/ZAP). “Het OCMW is verplicht steuntrekkers te helpen bij de aansluiting bij een ziekenfonds naar keuze. Deze verplichting geldt enkel wanneer er rechten zijn op een ziekteverzekering en de cliënt nog niet is aangesloten. Een belangrijk principe is dat indien er zelf geen keuze voor een ziekenfonds gemaakt wordt, het OCMW iedereen automatisch inschrijft bij de Hulpkas voor Ziekte- en Invaliditeitsverzekering.”

Vandeputte wil nog een stap verder gaan. “Niet alleen de nieuwe steunzoekers moeten hierover geïnformeerd worden. Het OCMW moet elke erkende OCMW-klant op de hoogte brengen en hen begeleiden bij een gewenste overstap.”

Het voorstel roept weerstand op en werd dan ook weggestemd. “De Hulpkas is niet zo voordelig als men laat doorschemeren als men alle diensten in aanmerking neemt”, zegt OCMW-voorzitter Kurt De Loor (SP.A).

Andere dienstverlening

“We verwijzen klanten niet automatisch door naar deze Hulpkas of promoten de financiële voordelen van bepaalde ziekenfondsen niet”, zegt De Loor. “OCMW-klanten zijn een kwetsbaar publiek dat erg vatbaar is voor beïnvloeding. iedereen heeft het recht om zelfstandig een ziekenfonds te kiezen. Wij hebben daar geen rol in. Bovendien meen ik dat de dienstverlening van de traditionele ziekenfondsen van een ander, beter en sterker niveau is dan de Hulpkas. Zo heeft de Hulpkas slechts één kantoor in Oost-Vlaanderen, in Gent met een zitdag in Sint-Lievens-Houtem.”

Het voorstel kon ook niet op steun rekenen van CD&V. “Na de vakbonden is dit nu een frontale aanval van N-VA tegen de ziekenfondsen”, zei raadslid Lieven Sonck.

Bron: Het Nieuwsblad/Regionaal: Vlaamse Ardennen - Gentse Rand - 10 Mei 2016, Pagina 2