Meerderheid rekent zich rijk op kosten van Zottegemnaar

Op 27 juni 2017, over deze onderwerpen: Financiën en Begroting

N-VA-ZAP neemt akte van het persbericht van de schepen van Financiën waarin gesteld wordt dat ‘de Zottegemse financiën gezond zijn’. Fractieleider Matthias Diependaele reageert scherp: “De meerderheid rekent zich rijk. Het opnemen van leningen om putten te vullen is géén financieel gezond beleid!”

Op de gemeenteraad van vorige week maandag presenteerde de meerderheid de jaarrekening 2016 tot hun eigen tevredenheid. “Onze financiën zijn gezond”, klonk het. De schepen van Financiën lijstte netjes op dat er vorig jaar voor 34,8 miljoen euro aan inkomsten waren tegenover 29,8 miljoen aan uitgaven. Dat geeft een kasoverschot van 5 miljoen euro waarmee we investeringen kunnen doen of leningen kunnen opnemen. Er werd in 2016 evenwel voor 11,7 miljoen euro aan investeringen verricht. Hier zien we de balans dus al stevig uit evenwicht gaan.

Wat de schepen er bovendien vergeet bij te vertellen is dat er voor liefst 27 miljoen euro aan nieuwe leningen werd opgenomen om het gat van dit jaar én het tekort van vorig jaar dicht te rijden. Vanzelfsprekend dat je dan op een compleet artificieel overschot komt”, hekelt Matthias Diependaele. De stad Zottegem moest vorig jaar al 3.307.425 euro aan afbetalingen ophoesten. Door deze nieuwe massieve leningen zal die leninglast de komende jaren alleen maar toenemen.

De Zottegemse schuldenberg verviervoudigde (!) reeds tussen 2007 en 2015. En het einde is nog niet in zicht. Dit jaar staan opnieuw 23,4 miljoen euro aan leningen gepland. De daaraan gekoppelde afbetalingsdruk dreigt de komende jaren onhoudbaar en een molensteen rond de nek van de volgende bestuursploeg te worden. Als we kijken naar het meerjarenplan, gaan we naar een schuldenberg van meer dan 71 miljoen euro in 2019. Per Zottegems hoofd is dat 2.741 euro. Dat is bijzonder hoog: het gemiddelde van de Vlaamse gemeenten in 2015 was 1.172 euro.

Investeringen zijn noodzakelijk en daarvoor moet in vele gevallen geleend worden, maar men moet dan wel rekening houden met de financiële draagkracht. Lage rentes zijn geen vrijgeleide om ongebreideld te gaan lenen. Ondertussen zijn we zover gekomen dat we bij elk klein voorstel moeten horen “dat er geen middelen zijn”. In een écht financieel gezond beleid is daar natuurlijk wel ruimte voor. In Zottegem moeten we echter lenen om positief te blijven. De rekening daarvan zullen we nog gepresenteerd krijgen. De prognose is dat we in 2019 4,5 miljoen euro aan afbetalingen moeten ophoesten. Elke financiële ruimte is daarmee compleet weg.

Ook een gezin leent maar het bedrag dat zij kan afbetalen zonder dat ze elke andere investering ‘on hold’ moet zetten. De Zottegemse meerderheid gedraagt zich allesbehalve als een goede huisvader. Spijtig genoeg is de Zottegemnaar daar de dupe van!”, besluit Diependaele.