Meer camera’s om sluikstorters af te schrikken

Op 3 oktober 2018, over deze onderwerpen: Sluikstorten, Verkiezingen 2018

Een probleem waar elke gemeente en stad in Vlaanderen mee af te rekenen krijgt, is zwerfvuil. Tot op vandaag is de ideale remedie om sluikstorten tegen te gaan nog niet gevonden. “Zwerfvuil is inderdaad een groot probleem”, geeft Leen Goossens toe. “Het opruimen ervan kost ons als stad bovendien handenvol geld. Nochtans hebben we de voorbije jaren sterk ingezet op meer sensibilisatie door jaarlijks een grote zwerfvuilopruimactie te organiseren, door op zwerfvuilgevoelige plaatsen grote sensibiliseringsborden te plaatsen en door deel te nemen aan de mooimakerscampagnes. Die initiatieven willen we in de toekomst nog uitbreiden. Om de pakkans voor sluikstorters te vergroten, werd recent een wildlifecamera aangekocht. Die heeft zijn nut intussen bewezen. Enerzijds zorgt de (mogelijke) aanwezigheid van de camera voor een afschrikeffect, anderzijds werden er ook al effectief sluikstorters betrapt. Het aankopen van een aantal bijkomende exemplaren is dus een must willen we de pakkans verhogen”, meent Goossens.

Met ‘Operatie Proper’ kiest sp.a-Voor Zottegem voor een structurele aanpak waarbij op verschillende fronten wordt gewerkt, gemeten en geëvalueerd. “Preventie door middel van communicatiecampagnes, een inventaris van zwarte punten in de gemeente, een poetsactie, ondersteuning van vrijwilligers die hun buurt proper houden, coachingprojecten. En als extra maatregel - naast de boetes - moeten sluikstorters mee op te ruimen via gemeenschapsdienst”, zegt Kurt De Loor.

Voor Open Vld moet in eerste instantie de pakkans omhoog. “Om te achterhalen wie de sluikstorter is, kan de stad personeel inzetten om het afval te doorzoeken. Een tweede middel zijn mobiele camera’s. Die kunnen geplaatst worden op plaatsen waar regelmatig zwerfvuil aangetroffen wordt. Gekoppeld aan hoge boetes moet dit op termijn het sluikstorten terugdringen. Een andere maatregel is het plaatsen van voldoende vuilnisbakken die ook met hoge frequentie leeggemaakt worden. Vuilnis naast overvolle vuilbakken trekt sluikstorten aan. Ten slotte moet er blijvend ingezet worden op sensibilisering en opvoeding. Hiervoor zou er bijvoorbeeld kunnen samengewerkt worden met scholen en lokale verenigingen”, meent Lode Bruneel.

Grote poetsactie

Blijvend sensibiliseren en communiceren over zwerfvuil en sluikstorten is voor Groen essentieel. “Onze stad moet méér en herhaaldelijk inspanningen doen om een proper Zottegem te krijgen. De grote poetsactie heeft jaren niet plaatsgevonden. Dergelijke initiatieven zijn goed en mogen zelfs vaker herhaald worden. Daarnaast is een handhavingsbeleid nodig. Ook in de centrumstraten moet meer netheid nagestreefd worden want vuil trekt vuil aan”, stelt Heidi Schuddinck.

Matthias Diependaele van N-VA is blij dat het stadsbestuur eindelijk camera’s inzet om sluikstorters te betrappen. “Eens de vervuilers betrapt zijn vragen we hoge boetes. Als alternatief moeten de sluikstorters ook de keuze krijgen om enkele weken zwerfvuil op te ruimen. De acties die nu reeds bestaan, waarbij de bevolking wordt betrokken om zwerfvuil te rapen, juichen we absoluut toe. Toch telt Zottegem nog enkele kankerplekken. Denk maar aan de Cantaert-site, de gemeentelijke gebouwen in de Trapstraat en Meerlaan, de oude brouwerij van Crombez en zelfs het oude stadhuis staat er vervallen bij. Het stadsbestuur heeft de plicht om hier dringend werk van te maken”, zegt Diependaele.

Bron: Het Laatste Nieuws/Vlaamse Ardennen - 03 Okt. 2018, Pagina 18