Kostprijs cultuurzaal fors omhoog

Op 29 januari 2017, over deze onderwerpen: Cultuurzaal, Financiën en Begroting

Op de gemeenteraad van 30 januari wordt o.a. de aangepaste meerjarenplanning besproken. De nieuwe cultuurzaal moest één van de grootste projecten van deze legislatuur worden. Wat blijkt nu? Deze legislatuur wordt er quasi niets meer van gerealiseerd en bovendien wordt mist gespuid over de verhoogde budgetten voor het project.

Bij aanvang van de huidige legislatuur (2013-2019) werd een financieel meerjarenplan opgesteld. Die bevatte een raming van de projecten die men wenste te realiseren. Een van de grootste daarvan was ongetwijfeld de aankondiging van een nieuwe cultuurzaal. In het bestuursakkoord van de meerderheid wordt daar veel wind rond gemaakt. En terecht, want ook volgens N-VA-ZAP moeten we eindelijk cultuur en het verenigingsleven in onze stad de plaats geven die het verdient. Oorspronkelijk waren we hoopvol gestemd: in 2016 zou begonnen worden met de aanleg van de ondergrondse parking. Daar werd bij aanvang van de legislatuur nog 2,5 miljoen euro voor voorzien.

In de gemeenteraad van november vorig jaar werd al duidelijk dat de cultuurzaal niet meer voor deze legislatuur zou zijn. De meerderheid maakte op dat moment zelfs nog ruzie over hoeveel verdiepingen de parking moest hebben. Het verbaast N-VA-ZAP dan ook niet dat in de ‘aangepaste meerjarenplanning’ de parking verschoven werd naar 2019. “Wat wel vreemd is, is dat het budget meteen ook met 700.000 euro de hoogte is ingegaan tot 3,2 miljoen euro. Onduidelijkheid troef dus in dit inhoudelijk al zeer zwak dossier”, schetst N-VA-ZAP fractieleider Matthias Diependaele.

Ook bij de budgetten voorzien voor de cultuurzaal zelf ziet N-VA-ZAP een belangrijke stijging. In de laatste goedgekeurde meerjarenplanning (maart 2016) was er nog sprake van een totale kostprijs van een kleine 11 miljoen euro voor de cultuurzaal. In dit nieuwe voorstel is ondertussen al sprake van een totale kostprijs van een kleine 16 miljoen euro. Deze stijging met maar liefst 5 miljoen euro wordt dan ook nog volledig doorgeschoven naar de volgende legislatuur, want 6,5 miljoen euro zal nog moeten gezocht worden door de nieuwe bewindsploeg na de gemeenteraadsverkiezingen van 2018. N-VA-ZAP zal dan ook tekst en uitleg vragen op de gemeenteraad van 30 januari.

Het is zonneklaar dat de hete brij doorgeschoven wordt naar de volgende legislatuur: in 2019 wacht een enorme financiële inspanning om de veel te dure plannen van de coalitie CD&V-sp.a te kunnen betalen. De plannen al maken en nog snel voor de gemeenteraadsverkiezingen de eerste werken laten starten, maar de factuur wel doorschuiven naar de volgende bestuursploeg, is een platte verkiezingsstunt en kan nog maar eens onder de noemer ‘aankondingspolitiek’ geklasseerd worden”, besluit gemeenteraadslid Evert De Smet.