Jong N-VA Zottegem zwaar teleurgesteld

Op 15 juli 2016, over deze onderwerpen: Jong N-VA Zottegem, Speelpleinen

Exact drie maanden geleden ging Jong N-VA Zottegem op pad om de staat van de speelpleintjes in Zottegem te bekijken. Ze riepen het stadsbestuur op om de erbarmelijke pleintjes op te knappen. Drie maanden later hebben ze hun uitstap herhaald. Conclusie: enkele zaken werden aangepakt, maar de meeste niet. Ze zijn dan ook zwaar teleurgesteld: “Wordt dit het stadsbestuur van half-afgewerkte-zaken?”

Schepen van Jeugd en Cultuur De Roeck was er drie maanden geleden als de kippen bij om ons in de media van antwoord te dienen. Onze actie was volgens haar overbodig omdat er al iemand van de stadsdiensten mee bezig was en alle speelpleintjes zouden snel in orde gebracht worden. Drie maanden later is het duidelijk dat dat gewoon niet waar was.” stelt Arne De Koninck. “Ofwel is de schepen niet eerlijk geweest in haar communicatie naar de Zottegemnaren, ofwel moeten we ons echt zorgen maken in onze stadsdiensten. Dat laatste kan ik maar moeilijk geloven…”

Vuilbakken waar roestige spijkers uit staken gingen volgens de schepen direct verwijderd worden. Op het speelpleintje in de Grotenbergestraat zijn deze vervangen door nieuwe vuilbakken. Maar eenmaal de straat wordt overgestoken om het basketbalplein te betreden, wordt dezelfde soort ‘spijkervuilbak’ aangetroffen.

Op het pleintje in de Urnestraat ligt na drie maanden nog steeds huis- en houtafval”, zegt Joke Rossel. Een vuilbak werd daar al helemaal niet geplaatst. Op het pleintje in de Weidestraat is de toestand zelfs verergerd: de omheining ligt tegen de grond, een verkeersbord ligt tussen het gras, het gras zelf staat een meter hoog en uit de wip zijn beide stoeltjes afgebroken en steken spijkers uit het zitvlak. Op het pleintje in Oombergen is de open riolering nog altijd niet afgesloten en staan de petanquebanen nog steeds vol onkruid.

Er is nog veel werk aan de winkel” stelt Joke Rossel. Jong N-VA Zottegem is zeer teleurgesteld in het stadsbestuur, en de schepen in het bijzonder. Om 2 redenen. Gezinnen met kinderen die in de stad wonen hebben recht op veilige speelpleintjes. Waarom weigert het stadsbestuur hier een prioriteit van te maken? Mooie en veilige speelpleintjes dragen nochtans veel bij aan de aantrekkelijkheid van onze stad. Maar ten tweede stellen we ons ernstige vragen bij de communicatie van het stadsbestuur. Er kwamen beloftes dat ‘iemand er mee bezig was’. Ze vinden het een gemiste kans nu de zomer in het land is. “Wordt dit het stadsbestuur van half-afgewerkte zaken?” vraagt Arne De Koninck zich bedenkelijk af.