“Hou weg toegankelijk voor onze spelers”

Op 29 november 2016, over deze onderwerpen: KSV Sottegem, Mobiliteit

De Moelde zal voortaan enkel toegankelijk zijn voor landbouwverkeer, voetgangers, fietsers en ruiters. De jeugdafdeling van voetbalclub KSV Sottegem maakt zich zorgen, want die wil deze weg als ontsluitingsweg gebruiken.

De Moelde is een onverharde landbouwweg en wordt vaak gebruikt als sluipweg om het kruispunt Tweekerkensraat-Kloosterstraat te omzeilen. Daarom wil het stadsbestuur het gewone autoverkeer uit de straat bannen. “Er bestaat nu ongerustheid bij de jeugdwerking van KSV Sottegem”, zegt gemeenteraadslid Brecht Cassiman (N-VA/ZAP).

“Het is inderdaad zo dat sluipverkeer in die straat niet gewenst is, maar het jeugdvoetbal zou deze weg graag gebruiken. Momenteel is er slechts een smalle toegangsweg tot de jeugdterreinen via de Kloosterstraat. Die toegang is amper breed genoeg voor een wagen. Op die manier is geen vlotte doorstroming mogelijk en bij tegenliggers moet er telkens iemand terug achteruit. De club wil nu een uitweg via Moelde om langs die weg de terreinen te verlaten richting Tweekerkenstraat. Daarom wordt het stadsbestuur gevraagd die weg toegankelijk te houden voor het voetbal. Door het nieuwe politiereglement kan dat niet meer.”

Het voorstel krijgt steun van Open VLD. “Er zijn 400 jeugdspelers,” weet gemeenteraadslid Dirk Minnaert. “De weg zou enkel gebruikt worden tijdens de uren van het voetbal. De omwonenden zouden nauwelijks gestoord worden. Dat baantje is altijd al gebruikt geweest, zelfs nog in de tijd dat het eerste elftal daar speelde.”

Privé-eigendom

Burgemeester Jenne De Potter (CD&V) toont zich bereid het voorstel van de voetbalclub te onderzoeken, maar benadrukt dat er nog geen enkele vraag van de club is gekomen.

“Er zit een erfdienstbaarheid in de weg. Een stuk van Moelde is privé-eigendom. We kunnen hierover nu nog geen beslissingen nemen. We moeten dit eerst ten gronde onderzoeken. Het politiereglement kan dan gerust opnieuw gewijzigd worden.”

De voetbalclub liet een kunstgrasveld aanleggen. Tussen twee velden is ruimte gemaakt voor een weg. Met steenslag die overbleef van de werken aan het kunstgrasveld werd een deel van Moelde verhard. Dat is een bouwovertreding. Om die reden hangt er dan ook een politielint om de gecreëerde uitweg langs Moelde te verhinderen.

“Dit is de stad voor voldongen feiten zetten,” gromt schepen van Openbare Werken Peter Vansintjan (CD&V). “Dit is niet correct. Een derde partij verhardde een privéweg. Voordat men dergelijke zaken doet, moet men eerst eens overleg plegen met het stadsbestuur.”

Bron: Het Nieuwsblad/Regionaal: Vlaamse Ardennen - Gentse Rand, Di. 29 Nov. 2016, Pagina 2