Hier moeten kinderen spelen?

Op 13 april 2016, over deze onderwerpen: Jong N-VA Zottegem, Speelpleinen, Speelpleinwerking

Een inenting tegen de klem of beter nog een goede verzekering. Beide zijn geen overbodige luxe als ouders met hun kinderen naar sommige speelpleintjes in Zottegem trekken. In Oombergen kunnen spelende kinderen zomaar twee meter diep in een open riool tuimelen en in Grotenberge laat je kinderen best geen afval in de vuilbakjes gooien want daaruit steken een handvol verroeste vijzen.

Nu de lente weer in het land is en het zonnetje de temperaturen zo nu en dan al eens richting 20 graden duwt, zoeken ouders steeds vaker een speelpleintje op om hun kinderen even te laten ravotten. Maar die speelpleintjes kunnen best een opknapbeurt gebruiken, stelden de Zottegemse Jong N-VA-ers vorig weekend vast. “Het zonnetje scheen en heel wat kinderen waren aan het spelen. Helaas mochten de ouders hun kroost geen seconde uit het oog verliezen want sommige speeltuigen waren kapot en uit vuilbakken staken beroeste vijzen. De eerlijkheid gebied ons wel te zeggen dat de speelpleintjes in Bevegem en aan de Bevegemse Vijvers wel goed onderhouden zijn”, zegt Arne De Koninck.

Wij wilden weten of het echt zo erg gesteld was met de speelpleintjes en trokken zelf op onderzoek uit. Globaal gezien nemen ouders misschien best een emmer water en een vod mee want de speeltuigen en zitbanken kunnen wel een poetsbeurt gebruiken. In Grotenberge viel ons meteen het grote bord op met de mededeling dat het stadsbestuur verantwoordelijk is voor de uitbating. Alleen het adres is achterhaald want dat spreekt nog over Markt 1 terwijl de stadsdiensten al bijna een jaar verhuisd zijn naar het Sanitarygebouw in de Gustaaf Schockaertstraat. Op het speelpleintje zelf trekken een afgebroken wip en een vuilbak waaruit verroeste vijzen zitten onze aandacht. Het basketbalpleintje aan de overkant van de straat is zelfs niet meer toegankelijk.

Gat in glijbaan

De speelpleintjes in de Urnestraat in Velzeke en aan de kerk in Erwetegem liggen bezaaid met huisvuil en houtafval maar het gevaarlijkst is het op het speelpleintje, of wat daar nog van overschiet, in Oombergen. De schommel kan nog door de beugel en ook de wip ziet er veilig uit maar wie de glijbaan afwil, trekt maar best een dikke lange broek aan, want je zou wel eens een lelijke schaafwonde kunnen oplopen door het gat halfweg de glijbaan. Een spelletje petanque spelen terwijl je kinderen zich amuseren, lukt daar ook niet meer want de twee petanqueterreinen liggen er verloederd bij en zijn overwoekerd met onkruid. Plots vallen onze ogen er op een open riool. Via een trap beland je ondergronds waar je in een waterput dreigt te vallen. Die is er volgens omwonenden altijd al geweest en nog nooit is er een ongeval gebeurd. Maar daar zitten ouders uiteraard niet op te wachten alvorens de riool wordt afgesloten.

Heel wat werk aan de winkel dus voor het stadsbestuur om alle Zottegemse speelpleintjes kindvriendelijk te maken.

Bron: Het Laatste Nieuws/Vlaamse Ardennen - 13 Apr. 2016, Pagina 17