Heraanleg Heldenlaan in 2018

Op 29 december 2016, over deze onderwerpen: Cultuurzaal, Mobiliteit

Eerder was er al de heraanleg van het volledige winkelcentrum. Het was de bedoeling om vervolgens ook de Heldenlaan in een volgende fase aan te pakken. In normale omstandigheden zou de stadskern nu al klaar geweest zijn, maar door het faillissement van de aannemer en de reparatiewerken die nodig waren, zijn die werken nu nog steeds aan de gang. Toch wil het stadsbestuur van Zottegem niet te lang talmen om de aansluitende Heldenlaan aan te pakken. De werken staan in het budget voor 2018.

Volgens de oppositie is dat een jaar later dan aanvankelijk gepland. “De Heldenlaan is altijd gepland geweest tegen eind 2017 begin 2018”, reageert schepen van Openbare Weken Peter Vansintjan (CD&V). “De oppositie probeert een beeld op te hangen van uitstel, maar daar is niks van aan. De eerste plannen van de rioleringen zijn klaar. Begin 2017 gaan we over tot de keuze van de materialen.”

Schepen van Financiën Leen Goossens (CD&V) heeft een verklaring voor het opschuiven van het budget van de Heldenlaan naar 2018 en die van de cultuurzaal naar 2020. “De reden hiervoor is niet van financiële, maar van technische aard. Farys (heraanleg Heldenlaan) en Belfius (bouw cultuurzaal) hebben ons laten weten dat de vooropgestelde timing niet realistisch was. We hebben de projecten dus ingepland in het jaar dat ze effectief gerealiseerd zullen worden. De bouw van de cultuurzaal zal eerder starten, maar de oplevering en ingebruikname zal pas in 2020 gebeuren.”

Wat de Heldenlaan betreft, kan men niet vroeg genoeg beginnen”, reageert gemeenteraadslid Matthias Diependaele van oppositiepartij N-VA/ZAP. “Al rekenen we erop dat er deze keer wel gelet wordt op correcte communicatie. Ook nu lijkt dat opnieuw een probleem te zijn. Het gonst al van de aankondigingen dat de werken zouden beginnen. Maar niemand weet hoe het er precies zal uitzien. Laat staan dat de handelaars en bewoners al enige vorm van inspraak hebben gehad. Toch niet voor zover ik weet. We stellen ons ook vragen bij het aantal parkeerplaatsen dat beschikbaar zal zijn voor de klanten van de vele handelaars. Als er op straat veel verdwijnen dan is het natuurlijk beter om te wachten met de werken tot die verloren parkeerplaatsen onder het oud college worden herwonnen.

Wat de cultuurzaal betreft heb ik bijzonder grote twijfels over de manier waarop dat dossier wordt aangepakt”, gaat Diependaele verder.

Behoefte aan cultuurzaal

Ik betwist niet dat Zottegem behoefte heeft aan een degelijke cultuurzaal, maar met de 10 miljoen waarin voorzien is, gaan ze niet ver komen. Ik hoor dat alleen de ondergrondse parking al 4 miljoen zou kosten. Dan schiet er voor de rest niet meer zoveel over. Zeker niet als je weet dat ook de muziekacademie daar onderdak moet krijgen. Ik hou mijn hart vast want ze zijn hier een hoop miserie en verwachtingen aan het opbouwen die ze zelf niet zullen kunnen oplossen of inlossen.”

Bron: Het Nieuwsblad (Vlaamse Ardennen Gentse Rand), 29 Dec. 2016, Pagina 3