Hamburgerrel

Op 23 februari 2016, over deze onderwerpen: Middenstand

Gisteren bracht N-VA–ZAP-fractieleider Matthias Diependaele de discussie met betrekking tot de hamburgerrel op tafel van de gemeenteraad. Onze oproep bestond er voornamelijk in dat het stadsbestuur in dergelijke discussies op zoek zou moeten gaan naar een degelijk compromis dat voor beide partijen aanvaardbaar is. Het is jammer dat men na de discussie van gisteren blijkbaar nog steeds niet bereid is om daar naar op zoek te gaan.

Vanuit de N-VA-ZAP-fractie kunnen we begrip opbrengen voor de idee dat we iets organiseren in onze stad met de middenstanders en dat we daar alle aandacht willen op focussen. Het kan dan aangewezen zijn om aanpassingen te doen aan ten opzichte van 'normale activiteiten'. Maar het lijkt ons te drastisch om in dit geval specifiek de hamburgerkramen helemaal te weren uit het stadscentrum.

We moeten ook begrijpen dat die hamburgerverkopers hun brood verdienen op dergelijke activiteiten die veel volk trekken. Zij hebben ook geleden onder de stadskernrenovatie en worden nu helemaal uitgesloten bij de heropening van het stadscentrum. Het moet zeker mogelijk zijn om met de leden van de middenstandsraad en met de hamburgerkramen overeen te komen om bijvoorbeeld wat verder te staan van het centrum. Bijvoorbeeld op het stationsplein.

"Wij roepen het stadsbestuur dan ook op om met alle betrokkenen rond tafel te gaan zitten om hieruit te geraken. Dat kan echt niet zo moeilijk zijn. Het is jammer dat we gisteren op de gemeenteraad het signaal kregen dat het stadsbestuur daar niet toe bereid is", besluit Diependaele.