Gevleugeld zebrapad maakt schoolgeving nog veiliger

Op 24 mei 2019, over deze onderwerpen: Mobiliteit, Veiligheid

Met dank aan een gevleugeld zebrapad werd de schoolomgeving van de stedelijke basisschool De Smidse nog veiliger gemaakt. “We gaan bekijken of we ze ook kunnen aanleggen in schoolomgevingen die niet langs gewestwegen liggen”, aldus schepen van Mobiliteit Matthias Diependaele (N-VA).

Dat gevleugelde zebrapaden voor meer verkeersveiligheid zorgen, blijkt uit een proefproject van het Agentschap Wegen en Verkeer.

“Gevleugelde zebrapaden zijn tegen de richting verlengde zebrapaden die zorgen dat voertuigen vroeger aan een oversteekplaats stoppen om een beter overzicht van de verkeerssituatie te krijgen”, zegt woordvoerster Veva Daniels.

“We hebben deze zomer een gevleugeld zebrapad geplaatst in Melle en in Brugge met als doel het gedrag van bestuurders en de reactie van voetgangers te bestuderen en na te gaan of ze dodehoekongevallen kunnen verminderen. De eerste resultaten van het proefproject zijn positief, de gevleugelde zebrapaden zullen na Zottegem op meer plaatsen in Vlaanderen worden geïnstalleerd. We focussen daarbij op locaties in de nabijheid van een kleuter- of lagere school langs gewestwegen.”

Donderdag werd minister van Mobiliteit en Openbare Werken Ben Weyts (N-VA) uitgenodigd om het nieuwe initiatief kracht bij te zetten. Ook hij is enthousiast.

Beter met middenberm

“Mits aanwezigheid van een middenberm zorgen ze ervoor dat er minder potentiële conflictsituaties zijn en dat voertuigen effectief voor het zebrapad stoppen. In Melle werd er een aangelegd zonder middenberm en daar bleek dat de verschillen in reacties minder groot zijn.”

Schepen van Mobiliteit Matthias Diependaele (N-VA) heeft het over een eenvoudige maatregel met een groot resultaat. “We gaan als stadsbestuur bekijken of we gevleugelde zebrapaden in de andere schoolomgevingen die niet langs gewestwegen kunnen aanleggen. Ze kosten gemiddeld 5.000 euro, de plaatsing van de omega-beugels inbegrepen. Een relatief lage prijs voor een eenvoudige ingreep die de verkeersveiligheid van voetgangers drastisch kan verbeteren.”

Ook de directeur van de stedelijke basisschool De Smidse is uiteraard opgetogen. “Uiteraard kan ik niet anders dan dit toejuichen”, zegt hij. “Twee jaar geleden werd de schoolomgeving hier al aangepakt en het stadsbestuur zorgde er vorig jaar voor dat het Octopus-project hier werd uitgerold. Verkeersveiligheid in een schoolomgeving is een proces van kleine stapjes en daar past dit gevleugelde zebrapad perfect in.”

Bron: Het Nieuwsblad/Regionaal: Vlaamse Ardennen - Gentse Rand - 24 Mei 2019, Pagina 1