"Gemakkelijk pronken als je op geen cent kijkt"

Op 31 augustus 2017, over deze onderwerpen: OCMW Zottegem

Kurt De Loor kijkt naar ouderenzorg zoals een Russisch miljardair naar het Engelse voetbal: als je er genoeg geld tegenaan gooit moet je wel eens een wedstrijd winnen.

Het enige verschil is dat de Russische oligarch met zijn eigen centen speelt. Onze OCMW voorzitter speelt met de centen van de belastingbetaler. Iedereen die in Zottegem wat van dichterbij naar de centen kijkt weet dat het OCMW een financiële strop is rond de Zottegemse belastingbetaler. En de toestand van de Zottegemse financiën is al rampzalig.

De gigantische investeringen in het nieuwe woonzorgcentrum in combinatie met een beleid dat de eigen politiek voorrang geeft op een efficiënte bedrijfsvoering laten putten achter die ons nog jaren zullen achtervolgen. Denk maar aan het dienstenchequebedrijf van het OCMW dat jaarlijks 300 000 euro verlies maakt. En de audit van enkele jaren geleden (uitgevoerd door Audit Vlaanderen) was vernietigend voor het personeelsbeleid. Daarin werd ook uitdrukkelijk met de vinger gewezen naar wantoestanden door de voorzitter.

Dat een overheid door de vergrijzing moet investeren in ouderenzorg is de evidentie zelve. Maar je kan er niet om heen dat er ook op de centen moet worden gelet. De factuur moet vroeg of laat door iemand worden betaald.