Fietsstraten in Bevegem worden definitief

Op 3 december 2016, over deze onderwerpen: Fietspaden, Mobiliteit

De fietsstraten zoals die in april als proef werden ingevoerd in de wijk Bevegem worden definitief. De gemeenteraad zal dat deze maand bespreken. Groen vraagt een fietsstratenplan voor de hele stad en N-VA/ZAP wil een mobiliteitsplan.

De Ooststraat en de Acacialaan zijn de eerste fietsstraten in Zottegem geworden. Dit wil zeggen dat dit eenrichtingsstraten werden waar auto’s een ondergeschikte rol krijgen ten opzichte van de zwakke weggebruikers - fietsers mogen wel in beide richtingen rijden - om de verkeersveiligheid in de wijk te verhogen. De proefopstelling zou zes maanden van kracht blijven.

Prominente plaats

“We hebben een uitgebreide evaluatie gehouden met een analyse van alle bevindingen en reacties die we hebben binnengekregen,” vertelt een verheugde schepen van Mobiliteit Peter Vansintjan (CD&V).

“Ook de Bevegemse Buren, de scholen en de politie werden betrokken bij de evaluatie. De eindconclusie is dat we het proefproject definitief zullen maken. Ik leg dat voor in de gemeenteraad later deze maand. De fietsstraten zijn een belangrijke stap in een verkeersveiliger Bevegem.”

Groen Zottegem ijvert al lang voor meer fietsen en groen in de stad en is dan ook tevreden, maar wil dat het stadsbestuur een fietsstratenplan opmaakt.

“Na drie jaar beleid is het nog altijd wachten op een actualisatie van het mobiliteitsplan,” klaagt gemeenteraadslid Heidi Schuddinck (Groen). “We hopen dat de fietsers hierin een duidelijke prominente plaats krijgen. We zijn blij dat de fietsstraten in Bevegem positief geëvalueerd worden, dit is echter geen reden om op de lauweren te rusten. We willen nu dat er werk wordt gemaakt van een fietsstratenplan voor heel Zottegem. Zottegem zal niet anders kunnen want de verkeersdoorstroming verloopt nu allesbehalve vlot.”

Zoveel verandering hebben de verkeersstraten nu ook weer niet opgeleverd meent Bart Lateur van Open VLD. “Wij vragen ons bijvoorbeeld luidop af of het nieuwe circulatieplan er voor heeft gezorgd dat er minder auto’s rijden. Als dat namelijk niet het geval is, dan hebben we de circulatie gewijzigd. In bepaalde straten zullen ze nu minder auto’s te verwerken krijgen. Maar in andere straten net meer. Dit verplaatsingseffect zou onderzocht moeten worden. Er moeten hier verschillende belangen worden afgewogen, die van de inwoners van Bevegem, de scholen en de pendelaars. Dat zijn ook niet altijd drie verschillende belangen. Zottegem is groot geworden dankzij het station. Wij willen dat ook zo houden.”

Ook Matthias Diependaele van N-VA/ZAP vraagt een mobiliteitsplan. “Wij vinden het een goede zaak dat er gezocht wordt naar oplossingen voor de mensen in Bevegem. We hebben zelf ook al enkele constructieve voorstellen gedaan om de wijk te ontlasten, zoals bijvoorbeeld de blauwe kaart of een ontsluiting van de Bevegemse Vijvers via de Doolstraat naar de Langestraat. Maar het is jammer dat het stadsbestuur keer op keer met kleine ingrepen werkt. Een totale visie op de mobiliteit in onze stad heeft het niet. We hebben ook al tientallen keren gevraagd om daar een mobiliteitsexpert op te zetten. Maar ze doen het liever met de natte vinger”.

Bron: Het Nieuwsblad/Regionaal: Vlaamse Ardennen - Gentse Rand, Za. 03 Dec. 2016, Pagina 9