Extra vuilbakken voor een propere stad

Op 25 januari 2017, over deze onderwerpen: Sluikstorten

Het stadsbestuur van Zottegem zet het komende jaar extra in op properheid en trekt voor de aankoop van twintig vuilnisbakken 10.000 euro uit. “Maar de sigarettenpeuken tussen de klinkers blijven een probleem.”

“De nieuwe vuilnisbakken komen op diverse plaatsen, voornamelijk daar waar we vaststellen dat er veel zwerfvuil is”, blikt schepen van Milieu Leen Goossens (CD&V) vooruit. “Dat zal bijvoorbeeld het geval zijn voor de Z-parkings, op de Kastanjelaan en op het Sint-Hubertusplein in Sint-Maria-Oudenhove.”

Alles ernaast

Het is hoogtijd”, reageert gemeenteraadslid Matthias Diependaele (N-VA/ZAP). “Wij vragen al lang om extra vuilnisbakken. Misschien overweegt het bestuur het best ook eens om asbakken op de vuilnisbakken te plaatsen. Niet dat wij roken willen aanmoedigen, maar het valt op dat er heel veel peuken tussen de voegen van klinkers liggen. Dat geeft een heel vuile indruk. Wij hebben ook al voorgesteld om bij evenementen voorlopige vuilnisbakken te plaatsen. Je ziet dikwijls - onlangs nog tijdens het carnaval - dat de vuilnisbakken vol zitten en mensen alles ernaast gooien.”

Ook Bart Lateur (Open VLD) houdt een pleidooi voor het plaatsen van asbakken. “Nette straten en pleinen zijn belangrijk”, zegt hij. “Iedereen kan daar zijn steentje toe bijdragen. We roepen ook op om het sluikstorten aan te pakken. Zwerfvuil is niet alleen storend, het kost bovendien veel geld om het op te ruimen. Dat beteugelen kan perfect met ons GAS-reglement.”

Heidi Schuddinck van Groen vindt responsabilisering en het tijdig ledigen van de vuilnisbakjes heel belangrijk. “Momenteel worden de vuilnisbakken eenmaal per week door onze stadsdiensten geledigd”, antwoordt schepen Goossens. “Maar als we vaststellen dat dit onvoldoende is, zullen we het aantal wekelijkse ophaalbeurten verhogen.”

Bestek goedgekeurd

“Ik erger mezelf ook aan de vele sigarettenpeuken tussen de klinkers en boomroosters”, zegt de schepen nog. “Met het opnieuw inzanden van de klinkers is het probleem verminderd. De peuken komen er nu minder tussen vast te zitten waardoor ze beter opgezogen kunnen worden. Op de volgende gemeenteraad wordt ook een bestek goedgekeurd waarin we het opruimen van zwerfvuil op het openbaar domein deels zullen uitbesteden. En we plannen dit jaar opnieuw een grote zwerfvuilopruimactie op 25 en 26 maart.”

Bron: Het Nieuwsblad/Regionaal: Vlaamse Ardennen - Gentse Rand, Wo. 25 Jan. 2017, Pagina 3