Extra gemeenteraad voor eedaflegging nieuwe schepen

Op 5 januari 2016, over deze onderwerpen: Gemeenteraad

In Zottegem wordt vanavond een extra gemeenteraad gehouden met als enige agendapunt de eedaflegging van schepen Joost Franceus. Die vervangt Paul Lievens die gaat zetelen als gemeenteraadslid. Volgens N-VA-ZAP is dit een dure grap op kosten van de belastingbetaler.

De N-VA-ZAP-fractie weigert deel te nemen aan de geplande gemeenteraad. "In principe worden extra gemeenteraden gehouden voor zeer actuele of dringende dossiers. Maar niet in Zottegem: daar wordt de voltallige raad bij elkaar geroepen voor de kennisname van het ontslag van schepen Paul Lievens en de eedaflegging van de nieuwe schepen Joost Franceus. De belastingbetaler draait dus op voor de carrièreplanning van het schepencollege", stelt fractieleider Matthias Diependaele. "Al bij de start van de legislatuur werd door onze partij voorgesteld om het met een schepen minder te doen. Dat is perfect mogelijk en draagt bij tot de besparingsinspanning die Zottegem zou moeten doen. Dat zou op de resterende 3 jaar nog 125.000 euro besparen. Daarenboven is het perfect mogelijk om deze 'agenda' te behandelen in de reguliere gemeenteraad van 25 januari."

"Door afwezig te zijn wil N-VA-ZAP alvast haar steentje bijdragen bij de broodnodige besparingen, aangezien er dan geen zitpenningen moeten worden neergeteld. We roepen onze collega's van oppositie én meerderheid ook op om afstand te doen van hun zitpenning voor deze raad", besluit Diependaele.

Bron: Het Laatste Nieuws/Vlaamse Ardennen, Di. 05 Jan. 2016, Pagina 17