Drukke Godveerdegemstraat krijgt asfaltlaag

Op 14 februari 2017, over deze onderwerpen: Mobiliteit

De Godveerdegemstraat ligt er al een hele tijd slecht bij. Daarom werd beslist om het betonnen wegdek te vervangen door een laag asfalt. “Bewoners gaan zo minder last hebben van trillingen.”

“De Godveerdegemstraat was een gewestweg, maar momenteel is de stad bezig met de overname van deze weg”, legt schepen van Openbare Werken Peter Vansintjan (CD&V) uit. De herstellingswerken omvatten het uitbreken van de betonverharding, fundering en onderfundering, het verdiepen van de wegkoffer, het aanbrengen van een nieuwe fundering en onderfundering en het vernieuwen van greppels en boordstenen.”

“De kosten worden geraamd op 201.478 euro. Het Vlaams Gewest zal 89.336 euro voor zijn rekening nemen. De werken gaan nu in openbare aanbesteding”, aldus Vansintjan.

De plannen worden positief onthaald. “Het gaat hier om een drukbereden weg”, reageert Bart Lateur (Open VLD) “Het slechte wegdek over een lengte van 225 meter is niet enkel nadelig voor de verkeersveiligheid, het veroorzaakt ook heel wat overlast. Bewoners hebben immers geregeld last van geluid en trillingen door voorbijrijdende voertuigen.”

Verkeersveiliger

“Het is goed dat de betonverharding wordt uitgebroken en vervangen door asfalt”, gaat Lateur verder. “Dat kan de verkeersveiligheid en de levenskwaliteit van buurtbewoners enkel ten goede komen. Bovendien draaien we ook niet volledig op voor de kosten. Het Gewest neemt 44 procent van de rekening op zich. Dat is mooi meegenomen”.

En er zijn nog meer plannen. “We willen ook het verlengde van de straat, de Langestraat, herinrichten”, voegt Matthias Diependaele (N-VA/ZAP) toe. “Het Vlaams Gewest is daar mee bezig. Zo krijgen we een mooie, veilige en leefbare toegangsweg tot onze stad.”

Wanneer de werken precies beginnen, wordt later meegedeeld.

Bron: Het Nieuwsblad/Regionaal: Vlaamse Ardennen - Gentse Rand, Di 14 Feb. 2017, Pagina 3