Binnenkort ook levensreddend alarmeringsplatform in Zottegem?

Op 20 maart 2017, over deze onderwerpen: Veiligheid

In de gemeenteraad van maart zal N-VA-ZAP vragen aan de stad om te bekijken of we kunnen toetreden tot “eNoxus”. Dit digitaal alarmeringsplatform laat toe om met één druk op de knop duizenden burgers én hulpverleners tijdens noodsituaties via sms en telefoon te bereiken. Maar het systeem kan ook elke vorm van gemeentelijke communicatie doorgeven. “Bij een echte crisis kan dit levensreddend zijn. Maar het systeem kan vooral ook veel helpen om onze burgers snel en correct te informeren. Bijvoorbeeld over werken in de straat. Goeie communicatie kan veel ergernis voorkomen”, zegt Matthias Diependaele.

Met eNoxus kan een gemeentelijke dienst of crisiscel voorgeprogrammeerde of gepersonaliseerde sms’en naar gsm’s sturen en gesproken boodschappen verzenden naar gsm’s en vaste lijnen. Het systeem wordt gevoed via 1207 en kan van het netwerk van Proximus gebruik maken. Het systeem registreert ook in welke huis al werd opgenomen en welke mensen opnieuw moeten gecontacteerd worden.

Het platform zit in de laatste testfase. Momenteel maakt in Vlaanderen enkel de stad Aalst er al gebruik van. Bij een test in oktober vorig jaar wist de stad 51 procent van de  inwoners van de Nekkerspoel in Erembodegem na 5 minuten te bereiken. Het streefdoel ligt op 75%. “In een mum van tijd kunnen we duizenden mensen op maat informeren. Denk bijvoorbeeld aan een uitslaande brand waarbij de inwoners van een wijk gevraagd worden om ramen en deuren gesloten te houden”, schetst Matthias Diependaele.

Voor Zottegem kan het platform ook meerwaarde bieden in kader van de grotere  manifestaties die bij ons plaatsvinden (bv. Ronde van Vlaanderen, de Egmontherdenkingen,…). Daarnaast is het een eenvoudige tool om inwoners op maat te bereiken voor eender welke gemeentelijke communicatie, bijvoorbeeld geplande wegenwerken. Geen slechte investering aangezien het stadsbestuur hier niet echt in uitblinkt.

In Aalst hangt er een prijskaartje van 25 cent per persoon per jaar aan vast. Als we dat doortrekken naar Zottegem komt dat op een kleine 6500€. Dat is een bescheiden bedrag voor een grote stap voorwaarts in ons veiligheids- en communicatiebeleid”, besluit Diependaele.

N-VA-ZAP hoopt dan ook dat de meerderheid het voorstel wil steunen.