Beschikbaar budget stadskernrenovatie volledig opgebruikt

Op 21 juni 2016, over deze onderwerpen: Stadskernrenovatie

Tijdens de gemeenteraad van maandag 20 juni 2016 is gebleken dat het beschikbare budget voor de stadskernrenovatie normaliter volledig zal worden opgebruikt. Van het overschot waar de meerderheid vorige maand nog gewag van maakte, is een maand later gaan sprake meer. Het enige wat nog rest, is de waarborg. ‘De vraag is of die zal volstaan voor de nog uit te voeren werken en herstellingen. Indien niet, zitten we met de verwachte financiële kater’ merken Bart Lateur (Open Vld) en Matthias Diependaele (N-VA) op. ‘Dat is geen goed nieuws voor onze stad. Murphy blijft schepen voor stadskernrenovatie. Alles wat maar fout kan lopen, loopt ook fout. De Zottegemnaren zullen mogen opdraaien voor de rekening.’

In de eerste plaats bleek dat het nog te besteden bedrag, volledig zal worden opgebruikt. Niet enkel aan nog uit te voeren werken, herstellingswerken, openstaande facturen en de vorderingsstaat. Plots dook nog een rekening van Farys op in het dossier van 146 632 euro voor het aandeel van de rioleringen. ‘Dat was een financieel lijk dat maandag uit de kast viel, waar vorige maand geen sprake van was. Het bedrag werd niet afgetrokken van het gegunde bedrag. Op die manier rekende de stad zich alvast rijker dan het was’ merken beide oppositieleden op. ‘Dat roept bij ons toch vragen op. Terwijl de meerderheid ons vorige maand nog liet geloven dat het stadsbestuur geld ging verdienen aan het faillissement van de aannemer, mogen we die uitspraken een maand later naar het rijk van de fabeltjes verwijzen. De financiële gevolgen voor de stad zien er een pak minder rooskleurig uit. Daarmee struikelt de meerderheid alweer over dezelfde steen. De communicatie is nog altijd van bedenkelijke kwaliteit. Het blijft een permanente goednieuwsshow tot het tegendeel is bewezen.’

Van echte transparantie is in dit dossier op dit moment ook nog geen sprake. In afwachting van de gekozen juridische strategie, blijven heel wat documenten geheim. Het gaat dan niet enkel om de inventaris van gebreken die ons in april werd beloofd. Inmiddels zitten de plaatsbeschrijving en het resultaat van de boringen ook achter slot en grendel. ‘Het gevolg daarvan is dat het vandaag onmogelijk is een transparante en correcte raming van de kosten voor de herstellingswerken te maken. Afhankelijk van de omvang van de problemen en de beste manier om ze op te lossen, zal de factuur natuurlijk verder oplopen. Maar voorlopig houden ze dit potje nog gedekt. Maar vroeg of laat gaat dat deksel er af. Het begint steeds meer te ruiken.’