Automatisch hinderpremie voor handelaars bij werkzaamheden

Op 21 juni 2017, over deze onderwerpen: Middenstand, Openbare werken, Stadskernrenovatie

Handelaars die vanaf 1 juli te maken krijgen met ernstige hinder door werkzaamheden, krijgen vanaf dan automatisch een hinderpremie van 2000 euro. Dat laat Matthias Diependaele weten na een beslissing van Vlaams minister van Economie Philippe Muyters. “Dat is goed nieuws voor onze handelaars in het geval van grootse ingrepen zoals de stadskernrenovatie”, zegt Diependaele.

Vandaag betekenen werken voor de deur van handelaars dikwijls een behoorlijk inkomensverlies. Dat was in Zottegem niet anders toen het centrum opengebroken werd in kader van de stadskernrenovatie. Als ze een compensatievergoeding van de overheid wensten, moesten ze door een administratieve mallemolen gaan. Dat is nu verleden tijd.

Vanaf 1 juli krijgen handelaars voorafgaand én automatisch een premie van 2000 euro in het geval van openbare werken voor de deur. Met dat geld kunnen ze zich voorbereiden op de werkzaamheden en maatregelen nemen om hun zaak toch open te houden voor hun klanten. De Vlaamse overheid trekt zes miljoen euro per jaar uit voor deze nieuwe ‘hinderpremie’. Er wordt geschat dat jaarlijks tussen de 2500 en de 4000 handelaars de premie zullen krijgen.

Handelaars die af te rekenen hebben met werken voor hun deur hebben al genoeg kopzorgen. Deze belangrijke vergoeding is voor hen dan ook een welgekomen duwtje in de rug. In de toekomst kunnen ze er alvast op rekenen, als bijvoorbeeld de Heldenlaan – hopelijk zo snel mogelijk – wordt heraangelegd”, besluit Matthias Diependaele.