Autodelen taboe voor Zottegems stadsbestuur

Op 26 februari 2016, over deze onderwerpen: Autodelen

Op de gemeenteraad van 22 februari deed N-VA-ZAP-raadslid Evert De Smet het voorstel om het wagenpark van de stad Zottegem te kunnen delen met de bevolking. Vele gemeenten springen op de kar van deze nieuwe vorm van autodelen, maar het voorstel viel op een koude steen bij de Zottegemse meerderheid. “Doodjammer”, vindt N-VA-ZAP.

Elke stad of gemeente is eigenaar van een eigen wagenpark.  In Zottegem gaat het over iets meer dan 50 voertuigen. Vele van die voertuigen staan na de werkuren, in het weekend en tijdens verlof- en vakantieperiodes gewoon stil.  Aan de andere kant zien we een groeiend succes van autodeelsystemen, zoals Cambio. Steeds meer mensen kiezen ervoor om zelf geen wagen te bezitten, maar op bepaalde momenten hebben ze tijdelijk toch nood aan een voertuig. N-VA-ZAP wil dat de Zottegemnaar in dat geval beroep kan doen op het wagenpark van de stad.

OCMW-raadslid Rik Vandeputte (N-VA-ZAP) haalde de mosterd in Beveren waar men in een proefproject stapt om het eigen wagenpark ter beschikking te stellen van de bevolking. “Ik zie het als een win-win-win-situatie. Het delen van de eigen wagens met de inwoners is de oplossing om kostenbesparend te werken en om duurzame mobiliteit in de gemeente te bevorderen. Vlaamse gemeenten kunnen hierin bovendien ondersteund worden via een driejarig actieprogramma dat ondersteund wordt door de Vlaamse Overheid en gratis is voor de deelnemende gemeenten en steden.”

Gemeenteraadslid Evert De Smet (N-VA-ZAP) legde het voorstel aan het college voor. In de praktijk zou de stad op vaste plaatsen (denk aan Sanitary, het OCMW, …)  een deel van de vloot ter beschikking stellen. Het promoten daarvan gebeurt dan door één gemeentelijke dienst die een coördinerende rol op zich neemt. In samenwerking met de stad zorgt Autodelen.net voor een contract en reglement op maat. Autodelen.net zorgt verder voor de nodige ondersteuningstools zoals een online reservatiesysteem, afrekeningstabellen, autodeelpolis, enz. Zottegem staat niet alleen met dit project.  Andere gemeenten die reeds dergelijk project hebben opgestart zijn Schelle, Edegem, Deinze, Bilzen, Schoten, Diksmuide, De Panne, Wevelgem, Bornem, Tessenderlo, Brasschaat en Beveren.

“Een kant-en-klaar én duurzaam voorstel dus dat bovendien geen cent kost. Doodjammer dat de meerderheid geen oren had naar ons voorstel. Iedereen heeft de mond vol over deeleconomie. Maar blijkbaar wil ons stadsbestuur niet mee met dergelijke vernieuwende projecten. Alle argumenten die ze aanbrachten gingen over praktische problemen die allemaal worden opgevangen in het systeem. Eigenlijk staat men gewoon niet open voor dergelijke nieuwe ideeën”, besluit De Smet.