Absurde situatie aan station in Zottegem

Op 4 mei 2017, over deze onderwerpen: Stationsomgeving, Veiligheid

N-VA-ZAP nam in de media akte van het probleem dat zich voordeed met betrekking tot het gebruik van de camerabeelden aan het station van Zottegem. Gisteren lazen we immers het verhaal van een meisje wiens fiets aan het station van Zottegem werd gestolen. De fietsenstalling wordt bewaakt door camera’s, maar van de politie kreeg ze te horen dat het de beelden van de diefstal niet zou opvragen bij de NMBS omdat deze niet per mail verstuurd kunnen worden en een agent ze dus persoonlijk zou moeten gaan ophalen in Brussel.

"Het is onvoorstelbaar dat in de 21ste eeuw er nog zo’n probleem wordt gemaakt van het digitaal doorsturen van camerabeelden. Deze vormen van criminaliteit – zoals een fietsdiefstal - zorgen voor een groot onveiligheidsgevoel. Om die reden moet hier kordaat tegen opgetreden worden. Als dan nog eens alle hulpmiddelen aanwezig zijn om de dader snel te vatten, is het onuitlegbaar dat men dit niet zou doen omdat de NMBS die beelden niet wil doorsturen. Dat die nog zouden moeten worden opgehaald met de wagen is helemaal van de pot gerukt", reageeert N-VA-ZAP fractieleider Matthias Diependaele.

Diependaele kaartte het probleem aan bij de federale N-VA-fractie met de vraag dit op te nemen met de minister van mobiliteit. Maar N-VA-ZAP zal dit ook in de gemeenteraad ter sprake brengen opdat het stadsbestuur kan aandringen bij de NMBS om dergelijke absurde situatie in de toekomst niet meer toe te laten.