Zottegemse fietsers verdienen meer veiligheid

Op 9 september 2013

Inspanningen van het Zottegemse stadsbestuur zijn te weinig, te laat en nog eens fout ook.

Uit de cijfers van het departement Mobiliteit van de Vlaamse overheid blijkt dat het voor fietsers in Zottegem onveiliger is dan in de ons omringende gemeenten.

In 2011 gebeurden er in Zottegem maar liefst 24 ongevallen waarbij een fietser betrokken was. Daarbij vielen gelukkig geen doden (in tegenstelling tot in 2012), maar wel 19 licht- en maar liefst 5 zwaargewonden.

Ter vergelijking: in Herzele gebeurden slechts 8 fietsongevallen, in Oosterzele 15, In Sint-Lievens-Houtem 3, In Lierde en in Zwalm telkens 4. Bij al deze ongevallen vielen slechts lichtgewonde slachtoffers. Enkel in Brakel was er 1 zwaargewond slachtoffer bij 1 van de 5 fietsongevallen in die gemeente.

De cijfers voor Zottegem zijn uiterst dramatisch en tonen duidelijk aan dat er iets schort aan het fietsbeleid in onze gemeente.”, zegt gemeenteraadslid Evert De Smet (N-VA - ZAP). “Als het stadsbestuur onze stad wil profileren als wielerstad, is er nog veel werk aan de winkel. Maar vooral de veiligheid van onze schoolgaande jeugd moet voor het stadsbestuur de doorslag geven om eindelijk prioritair werk te maken van een degelijk fietsbeleid.”

Evert De Smet: “De aankondiging die schepen Vansintjan het voorbije weekend deed is een goed begin. Maar het is absoluut te weinig. Daarenboven besteedt men het geld aan nieuwe fietspaden in landelijke wegen, terwijl het grootste gevaar voor de fietsers zich voordoet op de grotere wegen in de gemeente. De kansen die men de laatste maanden had om daar iets aan te doen –zoals bij de heraanleg van de Elenestraat en de Sint-Andriessteenweg- heeft men helemaal niet gebruikt. Men was de fietspaden zonder meer vergeten… Onbegrijpelijk!”

(Op de Elenestraat heeft men niets gedaan aan de fietspaden bij de heraanleg. Op de gemeenteraad heeft men wel toegezegd dat men wat lapwerk zou doen na de werken aan het wegdek zelf. Op de Sint-Andriessteenweg heeft men helemaal niets gedaan. Zelfs geen fietssuggestiestroken. Zelfs bij Gewestwegen kan men in overleg met het Gewest wijzen op de noodzaak van fietspaden. De situatie op de Langestraat is helemaal levensgevaarlijk. En ga zo maar verder…)

De Zottegemnaar betaalt gemiddeld meer belastingen dan in de ons omringende gemeenten. Jammer genoeg krijgt die niet altijd waar voor zijn geld.

N-VA-ZAP pleit er dan ook voor dat het stadsbestuur bij de opmaak van de meerjarenbegroting voldoende middelen vrijmaakt om een inhaalbeweging in te zetten voor de veiligheid van de Zottegemse fietsers. Met de 200.000 euro die de meerderheid tot nu toe naar voor geschoven heeft voor het fietsbeleid zal dat in elk geval niet lukken. Maar niet alle maatregelen moeten veel geld kosten. Soms kunnen kleine, dikwijls goedkope maatregelen al een grote impact hebben op de veiligheid van de fietsers in onze stad.