Zottegem bant lijnbussen uit vernieuwd centrum

Op 7 maart 2015, over deze onderwerpen: Mobiliteit, Stadskernrenovatie

Het stadsbestuur van Zottegem wil alle autobussen van De Lijn bannen uit de kern van de stad. "Elke dag 60 autobussen die door de Stationsstraat en over de Markt rijden, dat is slecht voor de leefbaarheid van een winkelstad", zegt schepen van Mobiliteit Peter Vansintjan (CD&V).

De stad Zottegem is volop bezig met de renovatie van zijn centrumstraten. Vele waren vooral kapot gereden door autobussen van De Lijn. Aan het station in Zottegem vertrekken en arriveren elke dag gemiddeld 90 autobussen van De Lijn. Een 30-tal rijdt via de Broeder Mareslaan richting Elene of via Mont Martre richting Meerlaan. Maar 60 autobussen volgen een route die vanop het Stationsplein door de Stationsstraat over de Markt en langs de Hoogstraat loopt.

"Daar willen we vanaf", zegt schepen van Mobiliteit Peter Vansintjan. Elke dag zestig autobussen door de stadskern jagen, dat is slecht voor de leefbaarheid van een winkelstad. We moeten en alternatieve route uitstippelen om die verkeerlast weg te nemen als over enkele maanden ons centrum helemaal is heraangelegd", vindt Vansintjan.

Onderhandelen

Volgens de schepen van Mobiliteit is niet eens een ingewikkelde regeling nodig om de drukke buslijn uit het stadscentrum te halen. "Autobussen kunnen van aan het station via de Laurens De Metsstraat naar de Heldenlaan en dan via de Kasteelstraat een ommetje maken rond de stad", voorziet Vansintjan.

Het idee is al voorgelegd aan de stedelijke verkeerscommissie. Maar om het plan echt rond te krijgen, moet de stad nog onderhandelen met de De Lijn. De stad heeft de vervoermaatschappij deze week een brief gestuurd om haar uit te nodigen voor overleg.

Matthias Diependaele (N-VA) juicht vanuit de oppositie het vooruitzicht van een autobusloos centrum toe, maar verwijt het stadsbestuur dat het op vlak van mobiliteit en stadsvernieuwing geen visie op lange termijn ontwikkelt. "Autobussen uit de stad weren, dat idee hebben wij twee jaar geleden al gelanceerd. Dat er nu voortschrijdend inzicht komt, is positief. Eindelijk, maar beter zou zijn, dat de stad ook eens een duidelijk mobiliteitsplan uitwerkt, waaruit blijkt waar het op lange termijn naartoe wil. Ik zie veel te veel dagjespolitiek", vindt Diependaele.

Bron: Het Laatste Nieuws/Vlaamse Ardennen, Za. 07 Mar. 2015, Pagina 43