Woningen en parking op oude collegesite

Op 2 augustus 2013

Het voormalige college, dat nog steeds eigendom is van het bisdom in Gent, werd ruim een jaar geleden verwoest door een nachtelijke brand. In de periode daarvoor liepen er onderhandelingen met potentiële kopers maar die kwamen na de brand op een laag pitje te staan.

Enorme oppervlakte

De oude schoolgebouwen in de Kasteelstraat, inmiddels vergaan tot ruïnes, bieden met hun enorme oppervlakte immers tal van mogelijkheden. Twee jaar geleden opperde het kartel N-VA-ZAP al eens om het college om te bouwen tot cultuurzaal met ondergrondse parking. Maar dat werd toen door het bestuur afgeschoten. Dat er nu toch een ondergrondse parking komt, stemt de partij dan ook tevreden. "Het vorige stadsbestuur weigerde om één of meerdere parkings aan de winkelstraten te voorzien en liet zo verschillende kansen aan zich voorbij gaan. Nu zijn ze toch van mening veranderd", stelt gemeenteraadslid Pascal De Corte vast. "Ondergronds is er bij het project de mogelijkheid om één of meerdere verdiepingen te gebruiken als stadsparking. Ongeacht wat er boven de grond komt, een betaalbaar cultuurgebouw zoals wij het wensen of de sociale en assistentiewoningen die de meerderheid wil. Wij zijn blij te vernemen dat de meerderheid tenminste dit voorstel overneemt." Burgemeester Jenne De Potter (CD&V) kan zich vinden in de plannen maar wil er niet veel over kwijt. "We zijn benaderd door een private investeerder. De man toonde ons zijn plannen en daar staan we voor de volle 100 procent achter. Maar we moeten voorzichtig zijn, want de koop is nog niet gesloten", weet hij.

Volste vertrouwen

Maar als het van de firma Abli afhangt, zou daarin wel eens snel verandering kunnen komen. "We hebben al verschillende keren met Monumenten en Landschappen, het bisdom en het stadsbestuur aan tafel gezeten. Alle instanties zijn op de hoogte van onze intenties en het stadsbestuur staat daar volledig achter. Enkel de onderhandelingen met Monumenten en Landschappen (op de eerste verdieping bevindt zich immers een beschermde kapel, red.) verlopen een beetje stroef. Maar ik heb er het volste vertrouwen in", zegt Philippe Brantegem. En dan staat niets de komst van een ondergrondse parking nog in de weg. "Boven de grond komen er dan assistentiewoningen en als de stad dat wil een aantal sociale woongelegenheden", besluit de projectontwikkelaar.