Werken centrum duren drie maanden langer

Op 23 september 2015, over deze onderwerpen: Stadskernrenovatie

De aannemer heeft 90 extra dagen gevraagd door de meerwerken', begint schepen van Openbare Werken Paul Lievens (CD&V). 'We hebben zijn voorstel geweigerd en staan 57 werkdagen toe. De oorzaak van de vertraging zijn de extra werken aan de verborgen kelders onder het stationsplein. Die moesten leeggemaakt en gevuld worden. De verbindingen met de cafés werden dicht gemaakt. Later kwamen er de werken bij voor de stabiliteit van de kerk. Volgens de nieuwe planning zal debeklinkering van het centrum in december afgerond zijn'.

Intussen wordt in het kader van de stadskernrenovatie de bouw van het bezoekerspaviljoen aan de crypte van Egmont aanbesteed. De kosten voor deze glazen overkapping worden geraamd op 152.996 euro.

Kostprijs te hoog

'De kostprijs van dit paviljoen wordt te hoog', klaagt Bart Lateur van Open VLD. 'We hebben ook vragen bij het nut en zijn niet overtuigd dat dit paviljoen horden toeristen naar Zottegem zal brengen.' Evert De Smet van N-VA/ZAP vond het vreemd dat dit dossier pas nu op de agenda kwam, want de weken voor de stadskernvernieuwing zijn al tien maanden bezig.

'Speciaal voor dit dossier moesten we een aparte ontwerper aanstellen', antwoordde schepen Lievens. 'Bovendien moesten we eerst overleggen met Onroerend Erfgoed.' Schepen van Toerisme Kurt De Loor (SP.A) voegde er nog aan toe dat de koepel een grote meerwaarde zal betekenen en dat het de figuur van Egmont extra in de kijker zet.

Bron: Het Nieuwsblad/Vlaamse Ardennen - Gentse Rand, Wo. 23 Sep. 2015, Pagina 20